اخبار و مقالات

آنالیز آب و فاضلاب در آزمایشگاه رسوب آب(ویرایش 2021)

آنالیز آب و فاضلاب رسوب

آنالیز آب و فاضلاب در آزمایشگاه رسوب آب

آنالیز آب و فاضلاب در آزمایشگاه رسوب آب، به عنوان آزمایشگاه آب و فاضلاب تهران که با سازمان هایی نظیر سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان دامپزشکی همکاری می نماید، انجام می شود. این آزمایشگاه دارنده گواهینامه 17025می باشد و آنالیز کامل فاضلاب و پساب صنعتی و آنالیز آب را مطابق با استانداردهای روز دنیا در این مجموعه انجام می شود. آنالیز آب و فاضلاب در این مجموعه به کمک پرسنلی متخصص، مجرب و متعهد و با استفاده از تجهیزات و دستگاه های دقیق و مدرن انجام می پذیرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با لزوم انجام آنالیز آب و فاضلاب و انواع این آزمایشات و نیز پارامترهای مرتبط با آن ها آشنا شوید.

لزوم انجام آنالیز آب و فاضلاب

آبی که برای مقاصد تجاری، کشاورزی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، باید به طور منظم مورد آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که منبع آب، ایمن و عاری از خطرات زیست محیطی و خطرات تهدید کننده سلامتی انسان، گیاهان و سایر جانداران است.

در دنیای پیشرفته امروزی، اکثریت مردم کشور آب لوله کشی خود را از سیستم های آب شهری که مطابق با استانداردهای آب آشامیدنی سالم هستند، دریافت می کنند. کیفیت آب آشامیدنی بسته به وضعیت آب و منبعی که از آن گرفته می شود و نوع تصفیه ای که در مراحل سالم سازی آب صورت می گیرد، از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است، اما باید کیفیت آب هر منطقه در محدوده مجاز تعیین شده در این استانداردها باشد. یکی از وظایف آزمایشگاه آب آشامیدنی، سنجش کیفیت آب و بررسی پارامترهای مربوط به استانداردهای آب آشامیدنی است.

اهمیت آنالیز آب

وجود برخی آلاینده ها در آب می تواند منجر به مشکلات جسمی از جمله بیماری های دستگاه گوارش، مشکلات باروری و اختلالات عصبی شود. نوزادان، کودکان خردسال، زنان باردار، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، ممکن است بیشتر در معرض این بیماری ها قرار گیرند.

منابع بروز آلودگی در آب

با وجود اینکه منابع آب لوله کشی جزء امن ترین منابع آب محسوب می شوند، باز هم ممکن است آلودگی آب در این منابع رخ دهد. از جمله منابع آلودگی آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتشار فاضلاب در محدوده لوله کشی منابع آب و نفوذ به این منابع
  • ورود مواد شیمیایی و مواد معدنی طبیعی (به عنوان مثال، آرسنیک، رادون، اورانیوم) به منابع اصلی آب
  • آلودگی های ناشی از روش های استفاده از زمین های محلی (به عنوان مثال، کود، آفت کش، فضولات دام)
  • آلودگی های شیمیایی ناشی از فرآیندهای صنعتی (به عنوان مثال، فلزات سنگین، سیانید)
  • خرابی سیستم های تصفیه آب و فاضلاب (به عنوان مثال، سیستم های سپتیک)

به لطف نوسازی زیرساخت های آزمایشگاهی و پیشرفت در علم شیمی، ما می توانیم هزاران ماده شیمیایی و باکتری مضر در آب را با استفاده از انواع آنالیزهای آب و فاضلاب تشخیص دهیم. این آلودگی ها را می توان حتی با وجود غلظت بسیار کم آنها در آب، آزمایش کرد و تشخیص داد.

آزمایشات آب و فاضلاب

پارامترهای آنالیز آب

به منظور بررسی و آزمایش دقیق ویژگی های آب، لازم است تمامی ابعاد و جنبه های مرتبط با آلودگی های قابل بروز در آب شناخته و بررسی شوند. پارامترهایی که تعیین کننده سلامت آب هستند در پنج دسته پارامترهای فیزیکی، پارامترهای شیمیایی، پارامترهای میکروبی، اندازه گیری فلزات سنگین و مواد آلی قرار می گیرند و نیاز است که تمامی این مؤلفه ها در آزمایش آب و فاضلاب مد نظر کارشناسان آزمایشگاه آنالیز آب قرار گیرند.

پارامترهای فیزیکی آنالیز آب و فاضلاب

در حوزه پارامترهای فیزیکی آنالیز آب، مؤلفه هایی نظیر رنگ آب، میزان کدورت آب و مقدار PH آب می بایست تحت بررسی و آزمایش قرار داده شوند.

پارامترهای شیمیایی آنالیز آب و فاضلاب

پارامترهای شیمیایی آزمایشات آب و فاضلاب، مربوط به بررسی آنیون ها و کاتیون های موجود در آب نظیر منیزیم، کلسیم، کلرید و سختی، سولفات، نیتریت، نیترات، فلوراید، هیدروژن سولفوره، آمونیاک و بورات و سدیم می باشد. هر یک مقدار هر یک از این آنیون ها و کاتیون ها در آب، می بایست در حد مجاز تعریف شده در استاندارد 1053 باشد.

پارامترهای میکروبی آزمایش آب و فاضلاب

کلیفرم های گرماپای، اشرشیاکلی، کلستریدیوم پرفرانژانس و میکروارگانیسم های قابل کشت از جمله پارامترهای مهم در آزمایش میکروبی می باشند که می بایست مقدار موجود آن ها در آب مطابق با استاندارد 1011 باشد.

پارامترهای آزمایش آب و فاضلاب

فلزات سنگین قابل بررسی در آنالیز آب و فاضلاب

فلزات سنگینی که طی آنالیز آب در آزمایشات آب و فاضلاب بررسی می شوند عبارتند از آنتیموان، آرسنیک، باریم، کادمیوم، کروم، مس، آهن، جیوه، منگنز، نیکل، سرب، سلنیوم، روی، آلومینیوم، مولیبدن و وانادیم.

مواد آلی مورد سنجش در آنالیز آب و فاضلاب

برای آزمایش مواد آلی موجود در آب، در آزمایشگاه رسوب آب، با کمک تکنیک های ویژه و مدرن، مقدار موادی نظیر آلا کلر، آل دی کارب، آلدرین، دی آلدرین، آترازین، کلردان، کلرپیریفوس، سیانازین، D.D.T، اندرین، لیندان، متوکسی کلر، مولینات، پنتا کلروفنول، پرمترین، تری فلورالین، تربوتیل آزین، ۲-کلروفنل، ۲ و ۴ دی کلروفنل، ۲ و ۴ و ۶ تری کلروفنل، برموفرم، دی برموکلرومتان، برمو دی کلرومتان، کلروفرم، تتراکلرید کربن، دی کلرومتان، ۱ و ۲-دی کلرو اتان، ۱ و ۲-دی کلرو اتن، تری کلرو اتن، تتراکلرو اتن، بنزن، تولوئن، زایلن، اتیل بنزن، استایرن، بنزو (a) پایرن، مونوکلروبنزن، ۱ و ۲-دی کلرو بنزن، ۱ و ۴- دی کلرو بنزن، ۱ و ۲ و ۳-تری کلرو بنزن، ۱ و ۲ و ۴-تری کلرو بنزن، ۱ و ۳ و ۵-تری کلرو بنزن، دی اتیل هگزیل فتالات، هگزاکلروبوتادین، دی متوات، ۱ و ۴- دی اکسان و MTBE مورد آزمایش قرار می گیرد.

آنالیز فاضلاب

آزمایشگاه رسوب آب، علاوه بر آزمایشگاه آب تهران، به عنوان آزمایشگاه فاضلاب و پساب صنعتی در تهران نیز شناخته می شود و انواع آزمایشات مرتبط با فاضلاب، به طور دقیق و با متدهای پیشرفته و به روز دنیا در این مجموعه انجام می شود.

آزمایش فاضلاب

آزمایشات تصفیه خانه فاضلاب، مجموعه ای از آزمایشات تخصصی و دقیق در حوزه آزمایشات آب و فاضلاب هستند که در آزمایشگاه رسوب آب قابل انجام می باشند. آنالیز فاضلاب در این آزمایشات بر روی پارامترهایی نظیر آزمایش جارتست، پارامتر TS یا میزان کل جامدات درون فاضلاب، پارامتر TSS یا کل جامدات معلق، پارامتر (TDS) یا مقدار کل مواد جامد محلول در فاضلاب، پارامتر TFS یا کل جامدات ثابت، TVS یا کل جامدات فرار فاضلاب، پارامتر VSS فاضلاب یا جامدات معلق فرار، پارامتر FSS یا جامدات معلق ثابت، پارامتر FDS یا جامدات محلول ثابت که واحد اندازه گیری فاضلاب برای این پارامترها بر حسب میلی گرم بر لیتر می باشد، پارامتر TUR یا کدورت، پارامتر PH در فاضلاب، پارامتر دما یا T، پارامتر COD یا میزان اکسیژن خواهی شیمیایی فاضلاب، پارامترهای فرآیند تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، پارامتر BOD یا میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی فاضلاب، پارامتر DO یا اکسیژن محلول در فاضلاب، پارامتر MCRT یا زمان ماند سلولی، پارامتر MLVSS یا غلظت جامدات معلق در حوض هوادهی، پارامتر F/M یا نسبت غذا به میکروارگانیسم ها، پارامتر VOC یا مقدار مواد آلی فرار، روغن و چربی، اسیدیته و قلیائیت، دبی یا میزان جریان و … صورت می پذیرد.

آزمایشگاه رسوب آب، به عنوان آزمایشگاه تست آب در تهران و یکی از معتبرترین آزمایشگاه ها در لیست آزمایشگاه های آب و فاضلاب کشور، آمادگی انجام دقیق ترین و تخصصی ترین آزمایشات آب و فاضلاب را دارد و مفتخر است که می تواند گامی محکم در جهت ارتقای سطح کیفیت و استانداردهای مرتبط با آب آشامیدنی و آب مصرفی در کشاورزی و صنایع فعال در کشور بردارد.

آزمایشات آب و فاضلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *