اخبار و مقالات, دسته‌بندی نشده

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs در آزمایشگاه رسوب آب

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs در آزمایشگاه رسوب آب

قبل از اینکه بخواهیم درباره نحوه اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs صحبت کنیم، اجازه بدهید ابتدا با آنها به صورت کلی آشنا شویم و بدانیم که اصلا VOCs چیست؟ همچنین VOCs مخفف چیست؟ Voc مخفف (Volatile Organic Compound) است. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) ترکیبات آلی فرار (VOCs) را به عنوان ترکیبات کربنی به غیر از مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، اسید کربنیک، کاربیدهای فلزی یا کربنات ها و کربنات های آمونیوم توصیف می کند.

 به عبارت دیگر، VOC ها ترکیبات شیمیایی آلی هستند که در شرایط دمایی و فشار داخلی معمولی قادر به تبخیر هستند. این ترکیبات آلی در آب، هوا و خاک وجود دارند و نوعی آلاینده محسوب می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با ترکیبات آلی فرار و نحوه اندازه گیری آنها تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 آزمایشگاه رسوب آب همکار سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و دارنده گواهینامه ۱۷۰۲۵ آنالیز کامل آب و فاضلاب و پساب و این اقدام را به کمک استانداردهای روز دنیا و به وسیله دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌دهد. اگر شما هم قصد اندازه گیری ترکیبات VOCs  را دارید، می‌توانید در این زمینه با آزمایشگاه رسوب آب ارتباط برقرار کنید.

ویژگی های ترکیبات آلی فرار VOCs

 از ویژگی های دیگر ترکیبات آلی فرار VOCs میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقطه جوش کم (زیر 200 درجه سانتیگراد) دارد.
  • دارای فشار تبخیر بالاست.
  • حلالیت کم تا متوسطی ​​در آب دارد.
  • وزن مولکولی کمی دارد.
  • معمولاً حاوی عناصری مانند هیدروژن، اکسیژن، فلوئور، کلر، برم، گوگرد یا نیتروژن هستند.
اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs

ترکیبات آلی فرار VOCs در آب

تقریبا بیست درصد از منابع آبهای زیرزمینی با ترکیبات آلی فرار VOCs آلوده شده اند. این موضوع تهدیدی جدی برای سلامت عمومی مردم است. زیرا منابع توزیع آب حدود هشتاد درصد از آب زیرزمینی تامین می شود. این در حالی است که 95 درصد از آبهای مناطق روستایی از طریق آبهای زیرزمینی برآورده می شود. با این حساب میتوان گفت که ترکیبات آلی فرار در میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، خانگی و اقتصادی رسوخ پیدا کرده اند. اما این ترکیبات شیمیایی از طریق دفع نامناسب، نشت پساب صنعتی و نفوذ مواد به آبهای زیر زمینی راه یافته اند.

البته در بعضی موارد هم ترکیبات آلی فرار VOCs ممکن است که از طریق کلر زنی وارد آبهای آشامیدنی شوند. برای مثال امکان واکنش کلر با لوله ها یا اتصال های پلاستیکی وجود دارد. این واکنش سبب تشکیل تترا کلرید کربن در آب می شود. زمانی که ترکیبات آلی فرار وارد آبها می شوند امکان تبخیر سریع آنها زیاد و امکان تجزیه پذیری آنها کم است. در این حالت این ترکیبات به شکل اتیلن تری کلرو استات یا تتر اکلرواتیلین مشاهده می شوند.

مهم ترین لیست ترکیبات آلی فرار

از رایج ترین ترکیبات آلی فرار عبارتند از:

  • استون
  • استیک اسید
  • دی سولفید کربن
  • اتانول
  • الکل
  • فرمالدئید
  • متیلن کلراید

استون

استون یک ماده شیمیایی نسبتاً قوی است که در محصولات رایجی مانند پاک کننده ناخن، لاک مبلمان و کاغذ دیواری یافت می شود. استون یکی از رایج ترین VOC های موجود است؛ که در دوزهای بالا برای سلامتی انسان مضر است.

استیک اسید

رایج ترین منبع ترکیبات آلی فرار VOCs سرکه است. البته اکثر سرکه ها حاوی کمتر از 4 درصد از این ترکیب هستند که این امر موجب بی خطر ساختن آنها می شود. اما دوز بالای این گازهای آلی می تواند منجر به مشکلات تنفسی در افراد شود.

دی سولفید کربن

این VOC خاص در آب لوله کشی کلردار وجود دارد. افسردگی شدید، اختلال در تمرکز، ضعف در بینایی و بیماری فشار خون از عوارض مهم استنشاق یا آشامیدن دی سولفید کربن است.

اتانول

VOC در بسیاری از محصولات پاک کننده یافت می شود. پاک کننده های شیشه، مواد شوینده ماشین ظرفشویی، شوینده های لباسشویی و بسیاری از پاک کننده های دیگر همگی دارای اتانول هستند.

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار

الکل

اغلب به عنوان ایزوپروپانول یا ایزوپروپیل الکل شناخته می شود. این حلال رایج برای استفاده خانگی و حرفه ای است. الکل به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده استفاده می شود و همچنین به سرعت تبخیر می شود. هنگام استفاده از الکل در مناطق بسته از محافظ تنفسی استفاده کنید.

فرمالدئید

این ترکیب از رایج‌ترین ترکیبات آلی فرار VOCs موجود در جهان است. عمدتاً به این دلیل که در محصولات روزمره مانند پلاستیک‌های قالب‌گیری شده و لاک‌ها وجود دارد. برای جلوگیری از انتشار آن بهتر است که از گرم کردن پلاستیک خودداری کنید. به طور کلی استفاده از پلاستیک را محدود کنید تا غلظت فرمالدئید موجود در محیط پایین بماند.

متیلن کلراید

به عنوان دی کلرومتان نیز شناخته می شود. متیلن کلراید یکی از رایج ترین VOCs است. این ماده در پاک کننده های رنگ، حلال های آئروسل وجود دارد. این ماده بسیار خطرناک است.

در کدام مناطق ایران میزان ترکیبات آلی بیشتر است؟

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که در کدام مناطق ایران میزان ترکیبات آلی بیشتر است؟ ترکیبات آلی فرار VOCs از راه های مختلفی وارد آب و هوا می شوند که ممکن است بر سلامت افراد و عملکرد آنها تاثیر منفی بگذارد. این آلاینده در مناطقی که از نظر صنعتی پیشرفته است بیشتر مشاهده می شود. شهرهای صنعتی مانند تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و بخش های جنوبی کشور که دارای انواع پالایشگاه های نفتی هستند بیشتر در معرض آب های آلوده با ترکیبات شیمیایی فرار می باشند.

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs در آزمایشگاه رسوب آب

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs در آزمایشگاه رسوب آب

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs در آزمایشگاه رسوب آب

در فرآیند تصفیه کردن آب یکی از مراحل های مهم که نقش اساسی را نیز در پاکسازی آب ایفا میکند، مرحله اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs است. در این مرحله به تعیین دقیق میزان مواد مایع و گاز آلی و فرار موجود در آب پرداخته می شود.

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs می بایست در آزمایشگاه های پیشرفته انجام گرفته شود. یکی از روش های پیشرفته برای تشخیص و اندازه گیری ترکیبات آلی فرار (VOCs) موجود در آب بهره گیری از دستگاه کروماتوگرافی گازی می باشد. این دستگاه علاوه بر اندازه گیری میتواند ترکیبات آلی فراری مانند هیدروکربن ها و حلال ها را به اجزای ساده تری تجزیه کند. علاوه بر مورد ذکر شده امروزه میتوان با استفاده از واکنش کاتالیزورها و اکسید کننده ها به تجزیه ترکیبات آلی فرار پرداخت.

در آخر

اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs در آزمایشگاه رسوب آب با استفاده از دستگاه های پیشرفته و تکنیک های به روز انجام گرفته می شود. مهندسین این مجموعه با به کارگیری آخرین فناوری های نوین جهان در صدد ارائه نتایج دقیق به منظور تصفیه کامل آب از آلاینده ها به ویژه VOCs هستند. در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه اندازه گیری ترکیبات آلی فرار VOCs با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *