اخبار و مقالات

اندازه گیری سموم کشاورزی (سموم کلره و فسفره) در آب، خاک و پساب

دستگاه gas chromatography

اندازه گیری سموم کشاورزی (سموم کلره و فسفره) در آب، خاک و پساب

همانطور که می‌دانید ورود هر گونه سم و ناخالصی در آب برای سلامتی انسان مضر است. سموم کشاورزی از جمله سموم کلره و سموم فسفره از آن دسته از سمومی هستند که به دلیل خاصیت تجمعی، سبب ایجاد سرطان و همچنین اختلال در سیستم عصبی انسان می‌شوند. با توجه به این موضوع می‌توان بیان کرد که اندازه گیری سموم کشاورزی، سموم کلره و سموم فسفره در آب، خاک و حتی پساب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به نظر شما مقدار ماکزیمم این سموم چقدر است؟ چگونه می‌توان سموم کشاورزی را اندازه گیری کرد؟ در کدام آزمایشگاه به آنالیز و اندازه گیری سموم پرداخته می‌شود؟ اگر شما هم قصد کسب اطلاعات و یا همکاری با آزمایشگاهی مطرح در این زمینه را دارید، حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

سموم کشاورزی و اندازه گیری آن

سموم کشاورزی و اندازه گیری آن

اهمیت اندازه گیری سموم کشاورزی در آب، خاک و پساب

دانستیم که ورود این سموم به بدن انسان بسیار مضر است و اثرات جبران ناپذیری دارد. این سموم اغلب به دلیل سرعت پایین در تخریب شیمیایی و بیولوژیکی وارد چرخه غذایی انسان می‌شوند و خطر جدی را برای سلامت انسان به وجود می‌آورند. سموم کشاورزی شامل سموم فسفره و کلره می‌شوند که این سموم بایستی به صورت مداوم و بر اساس استانداردهای سازمان محیط زیست اندازه گیری شوند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالانه حدود 250000 مرگ در جهان بر اثر مسمومیت اتفاق می‌افتد. همانطور که می‌دانید اغلب محصولات کشاورزی در معرض آفت کش‌ها قرار می‌گیرند که این آفت کش‌ها حاوی مقادیر زیادی از سموم فسفره و کلره می‌باشند. این سموم در برخی از موارد سبب آلوده شدن میوه و محصولات کشاورزی می‌شود و در برخی از موارد تنها آب و خاک را آلوده می‌کنند.

آشنایی با سموم فسفره و کلره

پیش از صحبت درباره اندازه گیری سموم کشاورزی سموم کلره و فسفره در آب خاک و پساب، لازم است تا با سموم کلره و فسفره و اثرات ناشی از آن‌ها آشنا شوید. سموم فسفره به سمومی گفته می‌شود که دارای مقادیر زیادی فسفر می‌باشند و برای پستانداران بسیار سمی می‌باشند. این سموم نسبت به سموم کلره کم دوام بوده و خطرات کمتری برای محیط زیست دارند. این سموم اغلب در حشره کش‌ها وجود دارند و برای از بین بردن آفات کشاورزی به کار می‌روند. مسمومیت و حتی مرگ از آسیب‌های ورود بیش از حد این سم به بدن انسان است.

سموم کلره نیز بر روی طیف گوناگونی از آفات کشاورزی موثرند و اندازه گیری سموم کلره در خاک از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است. این سموم اغلب دوام بسیار زیادی دارند و در چربی بدن پستانداران جمع می‌شوند. خوب است بدانید که اگر سموم کلره در چربی بدن انسان به حد بالایی برسد، در خون رها شده و سبب مسمومیت و مرگ می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که استفاده از این سموم در دفع آفات نامناسب است اما با این وجود این سم در ایران مصرف می‌شود. آخرین بازمانده سموم کلره آندوسلفان است که بایستی از مصرف آن اکیدا خودداری کرد.

نحوه اندازه گیری سموم کلره در پساب، خاک و آب

برای اندازه گیری سموم کلره در آب و خاک بایستی نمونه‌ای از آب یا خاک مطابق با تکنیک‌های استاندارد استخراج شود. آبی که به عنوان نمونه وارد آزمایشگاه می‌شود بایستی دارایpHخنثی باشد و با استفاده از متیلن کلراید استخراج شود. علاوه بر این نمونه‌ی خاک نیز بایستی با متیلن کلراید استون و یا هگزان استون استخراج شود. برای اندازه گیری سموم کشاورزی در خاک و آب روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها متد8081  EPA است. در این روش از اندازه گیری سموم کلره، ممکن است با سیستم تک ستون‌ها و یا جفت ستون‌ها مواجه شویم. خوب است بدانید که دستگاه‌های متعددی برای این اندازه گیری به کار گرفته می‌شوند.  به عنوان مثال می‌توان به دستگاه‌های GC-MS , GC-ECD و همچنین دستگاه gas chromatography اشاره کرد.

اندازه گیری سموم کلره در آزمایشگاه

اندازه گیری سموم کلره در آزمایشگاه

نحوه اندازه گیری سموم فسفره

برای اندازه گیری سموم فسفره در آب، ابتدا میزان 90 میلی لیتر از نمونه توسط استوانه مدرج برداشته می‌شود و سپس در داخل ظروف استوانه‌ای شکل و در پوش‌دار ریخته می‌شود. برای اندازه گیری سموم فسفره در پساب نیز به همین روند ادامه داده و مقداری تری فنیل فسفین را به آن اضافه می‌شود. علاوه بر این لازم است مقداری نمک کلرید سدیم نیز به این محلول اضافه شود. با استفاده از همزن مغناطیسی این محلول به چرخش در می‌آید. آنالیز و اندازه گیری این سموم در آب و پساب توسط دستگاه‌های GC و MS انجام می‌شود. در ادامه به شرح عملکرد این دستگاه و معرفی آن پرداخته شده است.

دستگاه gas chromatography  چیست؟

دستگاه GC و یا کروماتوگراف گازی یکی از دستگاه‌های رایج در آزمایشگاه‌ها است که برای آنالیز موادی که در حالت بخار تجزیه نمی‌شوند، به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این خوب است بدانید که استفاده از این دستگاه برای آنالیز باقی و اندازه گیری سموم کشاورزی در پساب، اسید های چرب، آفت کش‌ها، ترکیبات فرار در آب و پساب و… رایج است. دستگاه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از: گاز حامل، قسمت تزریق نمونه، ستون، بخش دمای ستون و گرمایش، دتکتور و… .

دستگاه gas chromatography

دستگاه gas chromatography

اندازه گیری سموم کشاورزی در آزمایشگاه رسوب آب

آزمایشگاه رسوب آب با هدف ارائه خدمات آزمایشگاهی و تخصصی در زمینه‌های مختلف اعم از اندازه گیری انواع سموم کشاورزی تاسیس شده است. این آزمایشگاه با پشتوانه علمی و تجربی کارشناسان همراه بوده و با بکارگیری جدیدترین دستگاه‌ها و روش‌های نوین در این زمینه فعالیت می‌کند. آزمایشگاه رسوب آب همکار سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و دارنده گواهینامه ۱۷۰۲۵ آنالیز کامل آب و فاضلاب و پساب بوده و این اقدام را به کمک استانداردهای روز دنیا و به وسیله دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌دهد. آزمایشات انجام شده توسط این آزمایشگاه از دقت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند و کیفیت بالایی دارند. اگر شما هم قصد اندازه گیری انواع سموم در آب، خاک و پساب را دارید، می‌توانید در این زمینه با آزمایشگاه رسوب آب ارتباط برقرار کنید. در پایان امیدواریم که این مقاله برای علاقه مندان به این موضوع مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید سوالات و نظرات ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *