اخبار و مقالات

آزمایش غذای سگ و گربه در آزمایشگاه انوشه(ویرایش 2021)

آزمایش غذای سگ و گربه

آزمایش غذای سگ و گربه در آزمایشگاه انوشه

آزمایش غذای سگ و گربه بر اساس استاندارد خوراک سگ و گربه مورد تایید سازمان دامپزشکی در آزمایشگاه انوشه زیر نظر آزمایشگاه رسوب آب، انجام می شود.

آزمایشگاه انوشه (رسوب آب) برای بررسی و آزمایش غذای سگ و گربه به عنوان همکار رسمی سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از گواهینامه 17025 برخوردار است و نتایج آزمایشات تخصصی خود را که توسط کادر مجرب و متخصص در زمینه آزمایش غذای سگ و گربه، انجام می شود در اختیار تولید کنندگان می گذارد.

آزمایش غذای سگ و گربه چرا مهم و حیاتی است؟

اهمیت انجام آزمایش غذای سگ و گربه و کنترل کیفی و بازبینی بهداشتی و ارزیابی استاندارد خوراک سگ و گربه و سلامت تغذیه سگ و گربه، با دقیق ترین و به روزترین دستگاه ها و متد آنالیز غذای سگ و گربه، از این حیث است که بسیاری از بیماری های میکروبی و انگلی، گوارشی و پوستی و … از طریق غذاهای آلوده و غیر استاندارد به سگ ها و گربه ها منتقل می شود؛ فلذا آزمایش خوراک سگ و گربه و ارزیابی تناسب ان با نژاد و سن سگ و گربه، نیاز به دقت و تخصص دارد.

آزمایش غذای سگ و گربه شامل چه تست هایی است؟

آزمایش سگ و گربه معمولا شامل یک سری آزمایش شیمیایی و آزمایش میکروبی است که در آزمایشگاه شیمی و آزمایشگاه میکروبی توسط کارشناسان متخصص انجام می شود.

تست شیمیایی در آزمایش سگ و گربه از بابت سنجش درصد مواد ضروری و مفید و بررسی مواد مصنوعی و ترکیبات شیمیایی مضر در خوراک صنعتی، صورت می گیرد.

آنالیز میکروبی در آزمایش غذای سگ و گربه، شامل بررسی های دقیق میکروسکوپی برای بررسی وجود میکروارگانیزم های مضر و بیماری زا در داخل خوراک صنعتی سگ و گربه است که ممکن است در مراحل تولید یا هنگام استفاده از مواد اولیه آلوده و یا در هنگام بسته بندی به علت عدم رعایت اصول بهداشتی، رخ دهد.

همگام با تغییر سبک زندگی و ورود حیوانات به محیط خانوادگی ما، لزوم به انجام آزمایش غذای سگ و گربه و استانداردسازی آن، امری غیر قابل انکار است.

با فراگیری روزافزون نگهداری از حیوانات خانگی به ویژه انواع نژادهای سگ و گربه، دسترسی به غذاهای آماده و مخصوص سگ و گربه که دارای تاییدیه استاندارد بهداشتی باشند، یکی از نیازهای رو به گسترش صاحبان سگ و گربه است.

سگ ها و گربه ها نیار به غذای مخصوص دارند

اکثر دامپزشکان توصیه می کنند که بهتر است غذای سگ و گربه، از خوراک مخصوص آن ها تهیه شود و ترجیحا غذای مصرفی در خانه  به عنوان غذای سگ و گربه استفاده نگردد. وجود ادویه ها، روغن سرخ کردن و انواع چاشنی و افزودنی هایی که برای طبخ و طعم دار کردن غذای انسان، در پخت به کار می رود، به خصوص آن دسته از ترکیبات خوراکی مصنوعی آماده، برای سگ و گربه ها مشکلات هاضمه و گوارشی ایجاد می کند.

همچنین، استفاده از گوشت خام به عنوان خوراک سگ و گربه خطر ابتلای حیوان به انگل را بسیار افزایش می دهد.

آزمایش غذای سگ و گربه، هم در مقام همکاری با تولید کنندگان خوراک حیوانات خانگی و هم برای اطمینان خاطر خریداران خوراک سگ و گربه اهمیت دارد.

با توجه به نکات مذکور، امروزه تولید کنندگان بخش مواد غذایی، با آگاهی از ضرورت تولید خوراک مخصوص برای حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه، اقدام به راه اندازی خط تولید برای تامین غذای این همراهان زندگی خانگی انسان در دوران مدرن زده اند.

آنالیز خوراک سگ و گربه

به موازات افزایش تولیدات غذای حیوانات خانگی، و تنوع برند و نوع غذاها، نیاز به سنجش و کنترل سلامت و آزمایش غذای سگ و گربه تحت نظارت آزمایشگاه های مورد تایید سازمان دامپزشکی، افزایش یافته است.

در این راستا، برای آرامش خاطر نگهدارندگان حیوانات خانگی، آزمایشگاه انوشه وابسته به مجموعه آزمایشگاهی رسوب آب، به طور ویژه و منحصرا، واحد آنالیز غذای سگ و گربه را برای ارزیابی غذاهای آماده اعم از کنسروها، بستنی ها، غذاهای خشک و غذای تر و خوراکی های جایزه که توسط تولید کنندگان داخلی برای سگ و گربه ها، تهیه می شود، راه اندازی نموده است.

نکات مهم در تهیه خوراک سگ و گربه بر اساس سن و نژاد

آزمایش غذای سگ و گربه به اندازه گیری میزان فیبر، پروتئین، چربی، مواد ضروری و ترکیبات مفید داخل خوراک سگ و گربه می پردازد و با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند نژاد و سن و مزاج سگ ها و گربه ها، نه تنها برای ارزیابی و سنج استاندارد نمونه خوراک حیوانات خانگی، فعالیت می کند؛ بلکه اصول و استانداردهای ضروری در این حوزه را که باید توسط تولید کنندگان رعایت شود و نیز دانستن این نکات برای نگهدارنده های سگ و گربه و خریداران غذای حیوانات خانگی اهمیت دارد، تدوین و تبیین می دارد.

سلامت و استاندارد غذای سگ و گربه

  • توله سگ هایی که از شیر مادر گرفته شده و باید کم کم به غذاهای مخصوص عادت کنند، به علت حساسیت دستگاه گوارش و ضعیف بودن قوای جسمی، باید غذای مخصوص داشته باشند. غذای توله سگ دو ماهه با غذای سگ بالغ، متفاوت است؛ غذای توله سگ دو ماهه باید هضم راحت داشته باشد و ترکیبات مورد نیاز به ویژه برای استخوان سازی و جلوگیری از کم خونی و نرمی مفاصل و استخوان ها را دارا باشد.
  • همچنین بسیار حیاتی است که خوراک توله سگ عاری از میکروب و انگل باشد زیرا در این سن، سگ ها بسیار مستعد ابتلا به انواع انگل ها و میکروب های عفونی کشنده اند.
  • نژادهای غیر بومی که متعلق به اقلیم خاص هستند مانند هاسکی که یکی از نژادهای محبوب در میان ایرانیان است، باید شرایط نگهداری خاصی داشته باشند بنابراین استاندارد غذای سگ هاسکی، فاکتورهای خاصی را شامل می شود.
  • نژاد شیتزو یکی دیگر از نژادهای محبوب در ایران به ویژه برای نگهداری در محیط های کوچک و آپارتمانی است؛ آزمایشگاه انوشه منحصرا با در نظر گرفتن نیازهای این نژاد، غذای خانگی سگ شیتزو را مورد آزمایش قرار می دهد.

اطلاعات جامع و تکمیلی در مورد استاندارد و آزمایش غذای سگ و گربه را از ما بخواهید.

خریداران غذای سگ و گربه و نیز تولید کنندگان خوراک حیوانات خانگی می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی رسوب آب، از جدیدترین مقالات و اطلاعات مربوط به استانداردها، شرایط و الزاماتی باید هنگام تولید یا خرید غذای سگ و گربه در نظر گرفته شود، شرایط استاندارد و برندهای مورد تایید، توضیحات تخصصی در مورد غذاهای مفید برای سگ یا غذاهای ممنوعه برای سگ و گربه، شرایط همکاری، ارزیابی های لازم جهت بررسی کیفی در آزمایش غذای سگ و گربه و سایر اخبار و نکات مربوط به سلامت خوراک حیوانات خانگی آگاهی یابند.

نیاز غذایی حیوان خانگی خود را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *