اخبار و مقالات

استاندارد آب کشاورزی

استاندارد آب کشاورزی

بررسی استاندارد آب کشاورزی

 استاندارد آب کشاورزی، مقوله بسیار مهمی در  انجام کار های کشاورزی می باشد‌. استاندارد آب کشاورزی با توجه به پارامتر های مختلفی بررسی شده و تعیین می شود. این استاندارد برای کشت گیاهان مختلف ممکن است متفاوت باشد. استاندارد در حقیقت حداقل مقداری است که برای تامین کیفیت آب کشاورزی در نظر گرفته می شود. شاخص های مختلفی برای تعیین کیفیت آب کشاورزی مورد بررسی قرار می گیرند. میزان کلر یکی از این شاخص ها است. امروزه برای گندزدایی آب کشاورزی از کلر استفاده می شود. میزان کلر آب کشاورزی نباید از حد معمول بیشتر باشد زیرا بیشتر بودن میزان کلر می ‌تواند اثر عکس داشته و موجب ایجاد ضرر و زیان شود. آزمایشگاه رسوب آب همکار سازمان ملی استاندارد ایران و محیط زیست قادر به آزمون تمامی پارامترهای آب کشاورزی و ارایه راهکار جهت بهبود کیفیت آب را دارد که در ادامه بیشتر در خصوص این مسئله توضیحاتی را ارائه می کنیم.

چه مشکلاتی در صورت رعایت نکردن استاندارد آب کشاورزی به وجود می آید؟

بررسی استاندارد آب کشاورزی کمک می کند تا گیاهان آسیب نبینند. آب هایی که برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند و در بازه استاندارد نیستند؛ می ‌توانند مشکلات زیادی از قبیل شوری خاک را به وجود بیاورند. همچنین شوری بیش از حد، سبب سفت شدن خاک کشاورزی خواهد شد. علاوه بر آسیبی که به خاک وارد می شود خود گیاهان نیز اگر با آب نامناسب، آبیاری شوند به طور جدی آسیب دیده و ممکن است از بین بروند. در نتیجه باید بر روی آبی که با آن، گیاهان را آبیاری می کنید حساسیت داشته باشید زیرا آب می تواند در کشاورزی نقش بسیار مهمی و تعیین کننده ای داشته باشد.

 

بررسی استاندارد آب کشاورزی

بررسی استاندارد آب کشاورزی

بررسی استاندارد هدایت الکتریکیEC آب کشاورزی

 استاندارد هدایت الکتریکیEC آب کشاورزی شوری یا همان املاح موجود در آب را بررسی می کند. هرچه املاح موجود در آب بیشتر باشد میزان ec نیز بیشتر خواهد بود. اگر شوری آب از حد مجاز شوری آب کشاورزی بیشتر باشد؛ گیاهان می توانند آب را جذب کنند. گیاهان در جذب آبی که املاح بسیار زیادی دارند دچار مشکل می شوند. این گونه گیاه پژمرده خواهد شد. برای مشخص کردن استاندارد شوری آب، باید بدانید شوری به چهار دسته شوری کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد تقسیم می شوند. شوری زیاد برای کشت بسیاری از گیاهان مناسب نیست.

بررسی استاندارد TDS آب کشاورزی

منظور از TDS در استاندارد آب کشاورزی میزان مواد جامد محلول در آب می باشد. اگر میزان TDS از حد مجاز بیشتر باشد آبیاری محصولات توسط این نوع آب سبب خواهد شد تا مشکلاتی به وجود بیاید. مواد سرطان زا و سمی ممکن است در آب وجود داشته باشند و جذب گیاهان شود. این گونه مواد سمی به انسان ها نیز انتقال پیدا می کند. در نتیجه باید TDS سنجیده شده و حتما اگر مطابق استانداردها بود از آن آب برای کشاورزی استفاده شود.

سختی آب در استاندارد آب کشاورزی

یکی از شاخص هایی که در استاندارد ملی ایران برای آب کشاورزی مورد توجه قرار می گیرد؛ سختی آب کشاورزی می باشد. سختی آب به میزان املاحی مانند سدیم، کلسیم و منیزیم بستگی دارد. هر چه میزان املاح در آب بیشتر باشند آب سخت تر خواهد بود. وجود این املاح زیاد باشد؛ سبب پراکنده شدن ذرات خاک می شود. این مسئله مشکلات زیادی مانند پوسته پوسته شدن بذر، رشد علف های هرز و نرسیدن آب کافی به همه قسمت های گیاه را به وجود می آورد. اگر سختی آب کمتر از ۶۰ باشد به آن آب سخت گفته می ‌شود. از این آب، می توان برای مصارف مختلف استفاده کرد. بیشترین آبی که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد سختی بین ۶۰ تا ۲۰۰ دارد. اگر سختی بیشتر از ۲۰۰ باشد؛ معمولا این آب برای کشاورزی مناسب نیست.

بررسی pH در استاندارد آب کشاورزی

از جمله مهم‌ ترین شاخص ‌های استاندارد آب کشاورزی میزان pH آب می باشد. با توجه به نوع گیاهی که باید برای آن آبیاری انجام شود میزان pH آب نیز ممکن است متفاوت باشد. اما به طور معمول میزان pH آب باید بین  پنج و نیم تا ۷ باشد. آب های قلیایی و همچنین آب هایی که پی اچ آن ها کمتر از پنج و نیم بوده به عنوان آب های اسیدی شناخته می شوند. این آب ها نمی توانند برای آبیاری گیاهان مناسب باشند.

سختی آب کشاورزی

سختی آب کشاورزی

اهمیت استاندارد آب کشاورزی

برای این که متوجه شویم که آب مورد استفاده در کشاورزی مطابق با استاندارد آب کشاورزی هست یا خیر، باید از آزمایش هایی که در آزمایشگاه های معتبر انجام می‌ شود کمک بگیریم. در این آزمایشگاه ها استاندارد کیفیت آب آشامیدنی نیز بررسی می شود. در این آزمایش ها میزان مواد موجود در آب اندازه گیری می شود. تفسیر آنالیز آب کشاورزی می تواند به کشاورزان کمک کند تا بدانند آبی که استفاده می کنند برای محصولات  مناسب هست یا این که باید تغییراتی را در آن ایجاد کنند. در ادامه جدولی آورده شده که می تواند به عنوان نتیجه نمونه آزمایش آب کشاورزی باشد این جدول در حقیقت جدول استاندارد آب کشاورزی بوده که به تفکیک مواد موجود در آب و میزان مجاز آن ها را بیان کرده است.

اهمیت استاندارد آب کشاورزی

اهمیت استاندارد آب کشاورزی

(منبع وبسایت سازمان محیط زیست)

ردیف پارامتر یکا مقدار توضیحات
۱ آلومینیم میکروگرم بر لیتر ۵۰۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۲ آرسنیک میکروگرم بر لیتر ۱۰۰
۳ بریلیم میکروگرم بر لیتر ۱۰۰
۴ کادمیم میکروگرم بر لیتر ۱۰
۵ کبالت میکروگرم بر لیتر ۵۰
۶ کروم میکروگرم بر لیتر ۱۰۰
۷ مس میکروگرم بر لیتر ۲۰۰
۸ آهن میکروگرم بر لیتر ۵۰۰۰
۹ لیتیم میکروگرم بر لیتر ۲۵۰۰
۱۰ منگنز میکروگرم بر لیتر ۲۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۱۱ مولیبدن میکروگرم بر لیتر ۱۰
۱۲ نیکل میکروگرم بر لیتر ۲۰۰
۱۳ پالادیم میکروگرم بر لیتر ۵۰۰۰
۱۴ سلنیم میکروگرم بر لیتر ۲۰
۱۵ وانادیم میکروگرم بر لیتر ۱۰۰
۱۶ روی میکروگرم بر لیتر ۲۰۰۰
۱۷ فلوئور میکروگرم برلیتر ۱۰۰۰ فقط برای خاک‌های اسیدی
۱۸ بر میلی گرم بر لیتر ۳
۱۹ هدایت الکتریکی میکرو زیمنس بر سانتیمتر ۳۰۰۰
۲۰ نیتروژن نیتراتی میلی گرم بر لیتر ۳۰
۲۱ میکروبی به جدول بعدی رجوع کنید.
۲۲ PH ۴/۸-۵/۶

 

گروه نوع محصولات نماتدهای روده­ای

(میانگین حسابی تعداد در لیتر)

کلیفرم مدفوعی

(میانگین هندسی تعداد در ۱۰۰ میلی‌لیتر)

الف محصولاتی که خام مصرف می‌شوند، زمین‌های ورزشی، پارک­های عمومی کمتر یا مساوی یک کمتر یا مساوی ۱۰۰۰
ب غلات، محصولات صنعتی، علوفه، چراگاه­ها و درختان کمتر یا مساوی یک محدودیتی تعیین نشده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *