اخبار و مقالات

آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی رسوب آب

آزمایشگاه میکروبی مواد غذایی

آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی

شرکت شیمیایی تحقیقاتی رسوب آب در سال 1389 موفق به اخذ مجوز برای تاسیس آزمایشگاه شیمیایی و میکروبیولوژی شد. با تاسیس آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی در این مجموعه، گامی بلند در راستای انجام بهتر و دقیق تر پروژه های مربوط به این حوزه برداشته شد. آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی رسوب آب آماده خدمت رسانی به عزیزانی است که برای شروع پروژه های تحقیقاتی و تولیدی خود نیازمند خدمات آزمایشگاهی هستند. آزمایشگاه میکروب شناسی موادغذایی رسوب آب همکار سازمان دامپزشکی، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و دارنده گواهینامه ۱۷۰۲۵ دارای بخش های مختلفی است که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

آزمایشگاه میکروبی آب

«آب خالص، اولین و مهمترین داروی جهان است». شاید جالب باشد بدانید، آبی که روزانه مصرف می‌کنید می‌تواند به میکروارگانیسم های بیماری زا آلوده باشد. وجود احتمالی پاتوژن ها در آب، سبب شده تا صنایع مختلف داروسازی، مواد آرایشی بهداشتی و همچنین صنعت غذا و نوشیدنی به گزارش های قانونی آب نیازمند باشند. مطمئنا کسب و کار شما برای اینکه در این بازار آشفته، رونق پیدا کند به تجزیه و تحلیل میکروبیولوژی دوره ای آب نیاز دارد تا بتواند الزامات نهادهای نظارتی را برآورده کند. در این راستا، آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی و آزمایشگاه میکروبی آب، آماده ارائه خدمات به شما گرامیان می‌باشند.

آزمایشگاه میکروبی فاضلاب و پساب

میکروبیولوژی آب حوزه ای است که روی باکتری های موجود در آب کار می‌کند. میکروب های موجود در فاضلاب، اهمیت زیادی دارند زیرا به راحتی قادر به انتقال بین زیستگاه های مختلف هستند. در درجه اول، باکتری هایی که در روده و سایر بخش های گوارش انسان زندگی می‌کنند مانند اشریشیا کلی، سالمونلا، ویبریو و شیگلا می‌توانند از طریق مدفوع به فاضلاب و آب راه پیدا کنند و در نهایت این آب و فاضلاب مجرایی می‌شود برای انتقال باکتری ها و ویروس های مختلف. آزمایش میکروبی فاضلاب یکی از روش هایی است که برای جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم های بیماری زا بین زیستگاه های مختلف، موثر است.

آزمایشگاه میکروبی خوراک دام و طیور

صنعت دام و طیور یکی از صنایعی است که در صورت دقت، مراقبت، توجه و تخصصی کار کردن، سود زیادی برای شما به ارمغان می‌آورد. در مقابل نیز، کوچکترین سهل انگاری و بی توجهی در این حیطه می‌تواند ضررهای مالی جبران ناپذیری به شما وارد کند.

آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی

یکی از ریسک های جدی صنعت پرورش دام و طیور، آلوده شدن دام ها یا پرندگان شما به میکروارگانیسم های بیماری زا از طریق خوراک است. انتقال پاتوژن ها بین حیوانات مختلف، به راحتی اتفاق می‌افتد. یکی از اقداماتی که در این حیطه قابل انجام است، تشخیص زود هنگام بیماری است. آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی با دارا بودن دپارتمان تخصصی برای بحث پرورش دام و طیور، به شما این امکان را می‌دهد که غذای حیوانات را چک کنید و به محض بروز اولین نشانه های وجود میکروارگانیسم های بیماری زا، آن را تشخیص دهید.

آزمایشگاه میکروبی مواد غذایی

آزمایش میکروبی مواد غذایی رسوب آب، شامل بررسی وجود میکروارگانیسم های موجود در غذا است. میکروارگانیسم های موجود در مواد غذایی ممکن است تک سلولی، چند سلولی و حتی بدون سلول باشند. میکروبیولوژی شامل زیرشاخه های مختلفی است از جمله: ویروس شناسی، انگل شناسی و باکتری شناسی. میکروارگانیسم ها اگرچه در ظاهر، کوچک و بی اهمیت به نظر می‌رسند اما در اصل مانند همه موجودات، نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کنند. این موجودات زنده قادر هستند در شرایطی که هیچ موجود دیگری قادر به زنده ماندن نیست، زنده بمانند. طبق یافته های آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی، متوجه می‌شویم برخی از گونه های این موجودات قادر هستند در دمای منفی 20 درجه سانتی گراد زنده بمانند. همچنین گروه هایی از آنها در دمای جوش آب یعنی 100 درجه سانتی گراد نیز از بین نمی‌روند.

طبق آخرین قانون استاندارد و ایمنی مواد غذایی که در سال 2006، سازمان بهداشت جهانی آن را وضع نمود، هر محصول غذایی قبل از ورود به بازار باید مورد آزمایش و تایید قرار بگیرد. در آزمایشگاه میکروب شناسی رسوب آب، کیفیت محصولات از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه آن تحت عنوان «گزارش کار آزمایشگاه صنایع غذایی» در دسترس قرار می‌گیرد. گزارش کار آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی برای تولیدکنندگان محصولات غذایی، اهمیت ویژه ای دارد زیرا ادامه روند تولید آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذاییآزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی

آزمایشات میکروبی صنایع غذایی

آزمایشات حوزه صنایع غذایی در آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی رسوب آب قابل انجام است. انواع آزمایشاتی که مربوط به حوزه صنایع غذایی است و با استفاده از آنها می‌توان کیفیت، درصد میکروارگانیسم های مفید و میکروارگانیسم های مضر را تشخیص داد، در مجموعه ما قابل انجام است. آزمایشات مذکور با بالاترین دقت و صحت ممکن انجام می‌شوند و نتایج قابل اعتمادی به دست شما می‌رسد.

اهمیت وجود آزمایشگاه میکروب شناسی

وجود آزمایشگاه میکروب شناسی از جنبه های بسیاری اهمیت دارد. سرنوشت فرایند تولید مواد غذایی و محصولات خوراکی تا اندازه زیادی به فعالیت های این آزمایشگاه بستگی دارد. این آزمایشگاه در حال حاضر توانمندی زیادی برای کمک به عرصه تولید محصولات غذایی در کشور دارد که لازم است از این توانمندی استفاده شود.

خدمات میکروب شناسی آزمایشگاه رسوب آب

Download (PDF, 214KB)


Download (PDF, 211KB)

دوره آزمایشگاهی صنایع غذایی

یکی از خدماتی که آزمایشگاه مواد غذایی رسوب آب، برای علاقه مندان این حوزه برگزار می‌کند، دوره آزمایشگاهی صنایع غذایی است. سعی بر این است که سرفصل دوره های آموزشی، تمامی مطالب مربوط به آزمایشگاه صنایع غذایی را پوشش دهد و با منصفانه ترین قیمت ممکن برگزار شود. این دوره ها شامل:

  • استانداردهای ملی و بین المللی غذا
  • ارزیابی حسی در صنایع غذایی
  • اصول CIP در صنایع غذایی
  • مدیریت ایمنی کار در آزمایشگاه
  • مدیریت تولید
  • ماشین های صنایع غذایی
  • سیستم مدیریت یکپارچه یا IMS
  • اصول کنترل کیفیت در صنایع غذایی
  • میکروبیولوژی مواد غذایی
  • مدیریت کیفیت جامع (TQM)
  • مدیریت پروژه (PMBOK)
  • مدیریت کیفیت واحدهای صنفی
  • ممیزی سیستم های مدیریت کیفیت

و موارد دیگر می‌باشد که توسط این مجموعه برگزار می‌شود. جزوه آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی که شامل انواع آزمایش ها و پروتکل های انجام آنها است، در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

آزمایشگاه میکروب شناسی مواد غذایی

کار در آزمایشگاه صنایع غذایی

عزیزانی که در رشته مهندسی صنایع غذایی تحصیل کرده اند و مدرک گرفته اند، می‌‌توانند در آزمایشگاه های میکروب شناسی و صنایع غذایی مشغول به کار شوند. اما امروزه به این خاطر که بیشتر آزمایشگاه ها به دنبال جذب نیروهای متخصص و مجرب هستند، مدرک تحصیلی به حاشیه رفته است. در واقع چیزی که اهمیت دارد میزان مهارت افراد است نه صرفا مدرک تحصیلی آنها. از این رو، شما می‌توانید با شرکت در دوره های آموزشی تخصصی در مجموعه ما، شانس استخدام در آزمایشگاه های صنایع غذایی را برای خود خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *