اخبار و مقالات

آزمایشگاه آب و پارامترهای مهم آن (به روزرسانی 2021)

آزمایشگاه آب

آزمایشگاه آب

یکی از مهم ترین مسائل در زمینه تعیین کیفیت آب، اطلاع از اهمیت پارامترهایی است که باید همواره در آزمایشگاه آب و فاضلاب مورد آزمایش قرا گیرند. همچنین شناخت و آگاهی از استانداردهای لازم در زمینه آزمایشگاه تشخیص آب، از جمله دیگر مسائل مهم در این زمینه است.

دانستن این که ویژگی های آب مصرفی ما چه مقدار با استانداردهای موجود مطابقت دارد و یا اهمیت آزمایشگاه آبی که این ویژگی ها را بررسی می کند، از جمله مسائلی است که باید حتما از آن ها آگاه باشیم.

مقاله حاضر به منظور پاسخ دادن به کلیه سوالات شما در زمینه انتخاب آزمایشگاه تشخیص آب و همچنین پارامترهای آزمایش آب آشامیدنی گردآوری شده است. با مطالعه این مقاله می توانید ضمن دریافت مشاوره از آزمایشگاه آب و پساب رسوب آب، در خصوص نمونه های ارسالی خود به صورت مطمئن تری تصمیم گیری نمایید. همچنین آزمایشگاه رسوب آب به منظور آشنایی بیشتر شما با دقت، مهارت و کیفیت این آزمایشگاه، ویدئویی را در نظر گرفته است. در ادامه می توانید این ویدئو را مشاهده کنید.

آب آشامیدنی سالم چه ویژگی هایی دارد؟

آب آشامیدنی سالم دارای ویژگی های آنالیز شده فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در آزمایشگاه تشخیص آب است. نتیجه این بررسی ها باید به گونه ای باشد که مصرف این آب آشامیدنی در بلند مدت و یا کوتاه مدت، برای سلامتی انسان خطری به وجود نیاورد.

معیار پذیرش ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آب آشامیدنی چه چیزهایی است؟

کلیه ویژگی های فیزیکی و شیمیایی انجام شده در آزمایشگاه تشخیص آب آشامیدنی، باید بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۵۳ و همچنین ویژگی های بیولوژیکی آن بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۱۱ مورد سنجش قرار گیرد.

آزمایشگاه آب و پساب رسوب آب، ضمن همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست، آزمون های مربوط به آب آشامیدنی در نمونه های آب را به منظور تعیین ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آن ها انجام می دهد. این آزمایشگاه دارای گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ بوده و از سطح دانش بسیار بالایی برخوردار است.

آزمایشگاه تشخیص آب

چگونگی مطابقت آب مصرفی با استانداردهای ذکرشده

کلیه ویژگی های گفته شده، که با استانداردهای ۱۰۵۳ و ۱۰۱۱ مطابقت دارند، باید در آزمایشگاه آب و فاضلاب بررسی شده و با حد مجاز تعریف شده در این استانداردها مقایسه شوند. چنانچه این مقادیر از حد مجاز تعیین شده بیشتر باشد، مصرف آب در کوتاه مدت یا درازمدت منجر به ایجاد عوارضی برای سلامتی انسان می شود.

آزمایشگاه آب به عنوان زیرمجموعه شرکت رسوب آب، کلیه فاکتورهای آزمایش آب را با در نظر گرفتن استانداردهای روز دنیا و تحت نظر کادر مجرب خود در نظر گرفته و آن ها را تست می کند. در همین زمینه مقایسه پارامترهای آزمایش آب با حدود مجاز و همچنین اعلام آن ها به متقاضی، از جمله دیگر خدمات آزمایشگاه آب می باشد.

آزمایش آب

در صورت ناسالم بودن آب چه اقداماتی مورد نیاز است؟

در صورت آزمایش آب در آزمایشگاه تشخیص آب و اعلام ناسالم بودن آن، بایستی از یکی از روش های استاندارد مانند اسمز معکوس و… به منظور کم کردن غلظت یون ها استفاده کرد. یکی دیگر از موارد، استفاده از سیستم UV یا کلرزنی است که منجر به حذف باکتری های بیماری زا می شود.

آزمایشگاه آب و فاضلاب

در استاندارد ۱۰۵۳، چه پارامترهایی مورد بررسی هستند؟

به صورت کلی چهار مورد در آزمایشگاه آب مورد بررسی می شوند که در قسمت های بعد به این موارد پرداخته و آن ها را توضیح می دهیم.

  1. ویژگی های فیزیکی
  2. ویژگی های شیمیایی (آنیون و کاتیون ها)
  3. فلزات سنگین
  4. مواد آلی

ویژگی های فیزیکی آب که نیاز به بررسی در آزمایشگاه آب دارند چه هستند؟

کدورت: واحد این فاکتور، NTU بوده و مقدار آن باید کمتر از ۵ باشد. برای اندازه گیری میزان کدورت، از دستگاه کدورت سنج استفاده می شود.

رنگ: واحد این فاکتور، pt/co  بوده و آن را به وسیله دستگاه اسپکتروفتومتر اندازه گیری می کنند. همچنین مقدار آن باید در این آزمایش، کمتر از ۱۵ باشد.

PH: این پارامتر که به وسیله دستگاه PH متر اندازه گیری می شود، باید در حالت طبیعی بین 6/5 تا 9 باشد.

طبق استاندارد ۱۰۵۳، کدام آنیون و کاتیون ها باید در آزمایشگاه آب مورد آزمایش قرار گیرند؟

در آزمایشگاه آب می توان برای اندازه گیری فاکتورهایی همچون منیزیم، کلسیم، کلرید و سختی، از روش تیتراسیون استفاده کرد. همچنین دیگر فاکتورها مانند سولفات، نیتریت، نیترات، فلوراید، هیدروژن سولفوره، آمونیاک و بورات نیز به وسیله دستگاه اسپکتروفتومتر و به روش نورسنجی قابل اندازه گیری است. همچنین سدیم را به وسیله دستگاه فلیم فتومتر اندازه گیری می کنند. در ادامه ویدئویی را که در خصوص تست مقدار نیتریت آب شهر تهران می باشد، مشاهده خواهیم کرد.

حد مجاز آنیون و کاتیون های آب آشامیدنی بر طبق استاندارد ۱۰۵:

ویژگی/شرح آزمون (میلی گرم درلیتر) حد استاندارد
سختی کل برحسب کربنات کلسیم بیشینه 500
فلوراید بیشینه 1/5
نیترات برحسب NO3 بیشینه 50
سولفات بیشینه400
کلسیم
منیزیم
کل مواد جامد محلول TDS بیشینه 1500
بورات بیشینه 0/5
کلرور بیشینه 400
نیتریت بر حسب NO2 بیشینه 0/1
هیدروژن سولفوره
سیانید بیشینه 0/07
آمونیاک
سدیم بیشینه200

کدام پارامترهای فلزات سنگین در آزمایشگاه آب، برای تعیین کیفیت آزمایش آب اولویت دارند؟

به منظور اندازه گیری فلزات سنگین در آزمایشگاه آب و فاضلاب رسوب آب، از دستگاه اتمیک ابزورپشن و با روش کوره به همراه تکنیک زیمن و هیدرید ژنراتور استفاده می شود. حد مجاز این اندازه گیری را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

مقدار فلزات سنگین را که بر اساس استاندارد ۱۰۵۳ ذکر شده اند، در جدول زیر مشاهده می کنید.

ویژگی/شرح آزمون(میلی گرم در لیتر) حد استاندارد
آنتیموان بیشینه 0/02
آرسنیک بیشینه 0/01
باریم بیشینه 0/7
کادمیوم بیشینه 0/003
کروم بیشینه 0/05
مس بیشینه 2
آهن
جیوه بیشینه 0/006
منگنز بیشینه 0/4
نیکل بیشینه 0/07
سرب بیشینه 0/01
سلنیوم بیشینه 0/01
روی
آلومینیوم 0/2
مولیبدن بیشینه0/07
وانادیم بیشینه0/1

همچنین آزمایشگاه رسوب، به منظور آشنایی شما با اتمیک ابزورپشن، یک ویدئو آماده کرده است. در این ویدئو تست فلز سنگین کادمیوم را به صورت کامل شرح داده ایم.

مواد آلی

برخی از مواد آلی، ذرات کلوئیدی هستند. اما بیشتر این مواد به صورت محلول در آب بوده و منجر به ایجاد بو، رنگ و طعم نامطبوع در آب می شوند. به همین دلیل اندازه گیری مواد آلی در آزمایشگاه آب، جزو موارد بسیار مهم تلقی می شود.

ویژگی/شرح آزمون (میلی گرم درلیتر) حد استاندارد
آلا کلر بیشینه 0/02
آل دی کارب بیشینه 0/01
آلدرین بیشینه 0/0003
دی آلدرین بیشینه 0/0003
آترازین بیشینه 0/002
کلردان بیشینه 0/2
کلرپیریفوس بیشینه 0/03
سیانازین بیشینه 0/006
D.D.T بیشینه 0/001
اندرین بیشینه 0/006
لیندان بیشینه 0/002
متوکسی کلر بیشینه 0/02
مولینات بیشینه 0/006
پنتا کلروفنول بیشینه 0/009
پرمترین بیشینه 0/3
تری فلورالین بیشینه 0/02
تربوتیل آزین بیشینه 0/007
2-کلروفنل
2 و 4 دی کلروفنل
2 و 4 و6  تری کلروفنل بیشینه 0/2
برموفرم بیشینه 0/1
دی برموکلرومتان 0/1
برمو دی کلرومتان 0/06
کلروفرم 0/3
تتراکلرید کربن بیشینه 0/004
دی کلرومتان بیشینه 0/02
1و2-دی کلرو اتان بیشینه 0/03
1و2-دی کلرو اتن بیشینه 0/05
تری کلرو اتن بیشینه 0/02
تتراکلرو اتن بیشینه 0/04
بنزن بیشینه 0/01
تولوئن بیشینه 0/7
زایلن بیشینه 0/5
اتیل بنزن بیشینه 0/3
استایرن بیشینه 0/02
بنزو (a) پایرن بیشینه 0/0007
مونوکلروبنزن
1و2-دی کلرو بنزن بیشینه 1
1و4- دی کلرو بنزن بیشینه 0/3
1و2و3-تری کلرو بنزن
1و2و4-تری کلرو بنزن
1و3و5-تری کلرو بنزن
دی اتیل هگزیل فتالات بیشینه 0/008
هگزاکلروبوتادین بیشینه 0/0006
دی متوات بیشینه 0/006
1و4- دی اکسان بیشینه 0/05
MTBE

آزمایشگاه آب

در استاندارد 1011، چه پارامترهایی مورد بررسی قرار می گیرند؟

فعالیت برخی از میکروارگانیسم ها در آب، باعث می شود افراد با نوشیدن آن دچار بیماری های عفونی شوند. به همین دلیل باید پارامترهای کلیفرم های گرماپای، اشرشیاکلی، کلستریدیوم پرفرانژانس و میکروارگانیسم های قابل کشت در آزمایشگاه آب را به صورت مرتب تست کنیم. پارامترهای میکروبی آب براساس استانداردهای موجود را می توانید در قسمت پایین مشاهده کنید.

ویژگی/شرح آزمون حد استاندارد
کلیفرم های گرماپای (در 100 میلی لیتر) منفی
اشرشیاکلی (در 100 میلی لیتر) منفی
کلستریدیوم پرفرانژانس (در 100 میلی لیتر) منفی
میکروارگانیسم های قابل کشت (در هر میلی لیتر) بیشینه 500

لزوم استفاده از آزمایشگاه آب

با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد، به این نتیجه می رسیم که یکی از ضروری ترین مسائل برای حفظ سلامت انسان و همچنین توسعه و پیشرفت جامعه، دسترسی به آب آشامیدنی سالم است. بنابراین آزمایش آب آشامیدنی، باید مطابق با به روزترین استانداردهای ممکن صورت پذیرد.

آزمایشگاه آب و فاضلاب رسوب آب، آزمایش های مربوط به اندازه گیری کلیه پارامترهای استاندارد آب آشامیدنی، آب آشامیدنی بسته بندی شده و آب معدنی را در بالاترین سطح ممکن به انجام می رساند. این شرکت در همکاری با سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست، دارای نتایجی مورد تأیید تمام سازمان ها می باشد. آزمایشگاه آب و فاضلاب رسوب آب، با دارا بودن گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵، کلیه نیازهای صنایع تولیدی آب شرب را رفع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *