اخبار و مقالات

آزمایش عسل چگونه انجام می شود؟

آزمایش عسل

آزمایش عسل چیست؟

شرکت شیمیایی تحقیقاتی رسوب آب شرکتی است که در زمینه طراحی و تولید انواع سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فعالیت دارد. این شرکت ضمن اخذ پروانه بهره برداری و همچنین احداث کارخانه توانسته مجوزهای مربوط به تاسیس آزمایشگاه را نیز کسب کند و انواع آزمایش های مختلف را در بخش آزمایشگاه خود به انجام برساند. یکی از آزمایش هایی که در آزمایشگاه رسوب آب انجام می‌ گیرد، آزمایش عسل طبیعی می باشد. بسیاری از روش های تجربی و خانگی برای آزمایش خلوص عسل وجود دارند که افراد می‌ توانند کیفیت عسل را تا حدی با استفاده از این روش ها تشخیص دهند. اما تنها راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی، آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه های معتبر مانند آزمایشگاه رسوب آب می باشد.  لازم به ذکر است که آزمایشگاه رسوب آب همکار سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و دارنده گواهینامه 17025، آنالیز کامل آب و فاضلاب، مواد غذایی را به کمک استانداردهای روز دنیا انجام می دهد.

ویژگی های ظاهری عسل مانند رنگ آن و همچنین عطر، طعم و یا میزان غلظت آن، تنها جز ویژگی های کیفی هستند که تا حد بسیار کمی کیفیت عسل را مشخص خواهند کرد. در برخی مواقع افراد قصد دارند با کمک فیلم تشخیص عسل طبیعی، کیفیت عسل را تعیین کنند که این کار کاملا اشتباه است. در ادامه به بررسی نحوه صحیح آزمایش عسل بودن عسل و تعیین کیفیت آن خواهیم پرداخت.

آزمایش عسل

فاکتورهای مهم در تعیین کیفیت عسل

عسل دارای ویژگی های شیمیایی خاصی می باشد که با کمک انجام دادن آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه های معتبر می توان کیفیت اصلی آن را مشخص کرد. یکی از مهمترین پارامترهای آزمایش عسل، میزان ساکارز می باشد که در تعیین خلوص عسل پارامتر بسیار مهمی است. به این دلیل که برخی از افرادی که عسل تقلبی را تولید می کنند به منظور افزایش حجم عسل، مقداری شکر به عسل تولیدی اضافه می کنند. آزمایش ساکارز و قند های احیا با کمک روش تیتراسیون فیلم فهلینگ صورت می گیرد. پس از انجام آزمایشات اگر میزان ساکارز موجود در عسل در حدود زیر ۳ درصد قرار گرفته باشد، عسل تولید شده عسل با کیفیت و مطلوبی است.

البته در آزمایش عسل طبیعی میزان قند های احیا کننده قبل از هیدرولیز نیز باید در حدود بالای ۷۰ گرم از درصد گرم عسل تولیدی باشد. لازم به ذکر است که به منظور اندازه گیری قند در عسل می‌ توان از روش‌ های کروماتوگرافی گازی نیز استفاده کرد؛ که نسبت به تیتراسیون روش های حساس تر و دقیق تری می باشند.

در آزمایش تست عسل به منظور تشخیص میزان خلوص آن، نسبت های بین دو قند فروکتوز و گلوکز باید تعیین شوند که این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این دلیل که نسبت ذکر شده در عسل تقلبی و عسل طبیعی متفاوت می باشد. هنگامی که عسل طبیعی باشد و زنبور ها به طور طبیعی از شهد گل تغذیه شده باشند، نسبت فروکتوز به گلوکز از عدد یک بیشتر خواهد بود. این در حالی است که در عسل های تقلبی و مصنوعی این عدد کمتر از ۰.۹۵  است.

آزمایش عسل

یکی دیگر از آزمایشات در آزمایش عسل طبیعی آزمون دیاستاز عسل می باشد‌. فعالیت دیاستازی یک فاکتور کیفی در تعیین کیفیت عسل می باشد و در اثر حرارت دیدن و در عسل تازه و یا مانده تغییر خواهد کرد. بدین صورت که آزمون دیاستاز عسل، در عسل حرارت ندیده مثبت می باشد. البته لازم به ذکر است که آزمون دیاستاز عسل به صورت کمی نیز می‌ تواند با کمک تکنیک‌ های اسپکتروفتومتری صورت گیرد. ذکر این نکته در این بخش حائز اهمیت است که دیاستاز آنزیمی است که فقط در بدن زنبور عسل تولید شده و به همین دلیل یکی از پارامترهای مهم در آزمایش عسل اصل است.

آزمایش عسل در آزمایشگاه پارامترهای دیگری از جمله هیدروکسی متیل فورفورال را اندازه گیری می کند. آزمایش پرولین عسل نیز جز آزمایش تشخیص عسل طبیعی می باشد. وجود مقادیر کافی از این ماده در عسل نشان دهنده طبیعی بودن عسل است. در جواب آزمایش عسل طبیعی حداقل میزان پرولین ۱۸۰ میلی گرم بر کیلوگرم است.

آزمایش طبیعی بودن عسل به چه صورت است؟

بسیاری از افراد این دغدغه را دارند که به طبیعی بودن عسل خریداری شده خود پی ببرند. یکی از انواع آزمایش هایی که افراد برای تعیین طبیعی بودن عسل خود انجام می‌ دهند، تست عسل طبیعی با آب سرد می باشد. در آزمایش عسل خوب با کمک آب سرد افراد باید مقداری از عسل را در آب سرد بریزند. در این حالت اگر رنگ آب تغییر کند، نشان دهنده این است که عسل تقلبی می باشد. اما اگر عسل ریخته شده در آب در ته ظرف مانده باشد، به این مفهوم است که عسل طبیعی است. افراد می توانند با مشاهده فیلم تشخیص عسل طبیعی با آب سرد از نحوه انجام این آزمایش آگاه شوند.

شایان ذکر است که آزمایش عسل در آب یک روش کاملاً غیر علمی باشد و نمی‌ توان بر اساس این آزمایش اصل و یا تقلبی بودن عسل را تعیین نمود. بهترین و مطمئن ترین آزمایش عسل تقلبی، در آزمایشگاه می باشد.

آزمایش عسل

بررسی و تحلیل آزمایش عسل طبیعی

پس از انجام آزمایش عسل در آزمایشگاه، جواب آزمایش عسل طبیعی به صورت یک برگه به افراد تحویل داده می شود. فروشندگان با در دست داشتن برگه آزمایش عسل می توانند این اطمینان خاطر را به مشتریان خود بدهند که آزمایش طبیعی بودن عسل بر روی عسل موجود انجام شده است و با کمک تفسیر آزمایش عسل خریداران را به خرید این عسل طبیعی تشویق کنند. تحلیل آزمایش عسل کار بسیار پیچیده ای نیست و افراد با کمک همین برگه می توانند طبیعی بودن عسل را تشخیص دهند.  در زیر نمونه ای از برگه آزمایش را مشاهده می کنید.

لازم به ذکر است که هزینه آزمایش عسل برای خریداران و برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه می باشد و تولیدکنندگان و کندوداران می توانند از آزمایش عسل طبیعی خوب برای اثبات طبیعی بودن عسل خود استفاده کنند.  همانگونه که پیش از این اشاره شد اولین قدم در شناسایی عسل تقلبی از طبیعی آزمایش درصد ساکارز می باشد. در بسیاری موارد افراد تنها این آزمایش را انجام می دهند. تعرفه آزمایش عسل در  بررسی ساکارز بسیار مناسب است. جهت کسب اطلاعات بیشنر در مورد آزمایشات و هزینه آزمایش عسل با آزمایشگاه رسوب آب تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *