اخبار و مقالات

آزمایش کدورت استخر آب شنا (به روز رسانی 2021)/ آزمایشگاه رسوب آب

کدورت آب استخر یا شفافیت آن، جزو مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های ظاهری آب استخرهای شناست. به همین دلیل لازم است آزمایش کدورت استخر آب شنا که توسط آزمایشگاه شیمیایی آب استخر انجام می شود، در فواصل منظم و دوره ای به انجام برسد. در این نوع آزمایشگاه و همچنین آزمایشگاه میکروبی آب استخر، مسائل مربوط به تصفیه آب استخر و عوامل ایجاد کننده کدورت مطالعه می شود. این موارد با استفاده از دستگاه های مدرنی همچون کدورت سنج، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

در ادامه روش ها و مسائل مورد نیاز در این زمینه مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا آزمایش کدورت استخر آب شنا؟

از جمله مسائلی که به اهمیت این فاکتور می افزاید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد شرایط خوشایند، مطلوب و زیبا شناختی برای استفاده کنندگان استخر
  • بالا رفتن ایمنی شناگران در دید عمق آب
  • جلوگیری از خطرات احتمالی

آب استخر شنا همواره باید کاملاً بدون کدورت، صاف و زلال باشد. برای دستیابی این موضوع، می توان از تصفیه آب استخر به روش های مختلف کمک گرفت.

معیار اندازه گیری شفافیت آب چیست؟

معیار اندازه گیری شفافیت آب روش خاصی دارد. در صورتی که یک صفحه سیاه با قطر شش اینچ (۱۵ سانتی متر) در زمینه سفید کف استخر (در عمیق ترین قسمت آب) قرار داده شود، باید از فاصله نه متری و از تمام جهات دیده شود. این آزمایش کمترین میزان پاکی آب استخر و کدورت آب محسوب می شود. ممکن است آب با سیستم صافی تحت فشار و یا سایر سیستم ها در حال تصفیه باشد. در چنین حالتی نیاز است که بسیار زلال تر و بدون کدورت باشد.

یکی دیگر از مزایای عدم کدورت آب، بالا رفتن زیبایی آب استخر است. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم کیفیت آبی که در استخر مورد استفاده قرار می گیرد، از منابع مطمئن شهری تامین شود.

عوامل ایجاد کننده کدورت آب استخر و شنا

از جمله عواملی که منجر به کدورت در آب استخر می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلتراسیون نامناسب
  • زیاد بودن قلیائیت آب استخر
  • ایجاد رنگ
  • ذرات معلق موجود در آب (یا وارد شده توسط استفاده کنندگان)

این عوامل منجر به بالا رفتن کدورت آب و همچنین از بین رفتن شفافیت آن خواهد شد. آزمایش کدورت استخر آب شنا

روش اندازه گیری کدورت آب استخر شنا

برای اندازه گیری کدورت آب استخر شنا می توان از دستگاه کدورت سنج بهره برد. دستگاه کدورت سنج بر اساس “تفرق نور” توسط عوامل ایجاد کننده کدورت، اندازه گیری کدورت آب استخر شنا را انجام می دهد. آزمایش کدورت استخر آب شنا

حد مجاز کدورت آب استخر شنا

بر اساس استاندارد ملی ایران با شماره ۹۴۱۲ که موضوعات ویژگی های آب استخر شنا و همچنین ویژگی های میکروبیولوژی آن را تحت پوشش قرار می دهد، حد مجاز کدورت آب استخر شنا باید از NTU 5/0 کمتر باشد. به عبارت دیگر در صورتی که کدورت آب بیشتر از NTU 5/0 باشد، نیاز است از یکی از روش های تصفیه آب برای رفع این مشکل بهره برد.

خدمات آزمایشگاه رسوب آب

آزمایشگاه رسوب آب در همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران به نمونه برداری از استخرهای شنا به صورت منظم و دوره ای می پردازد. این آزمایشگاه که دارای گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ نیز هست، بر اساس استاندارد آب استخر شنا به شماره ۹۴۱۲، آن را مورد آزمون قرار داده و در نتیجه کیفیت آب استخر شنا را از منظر میکروبی و شیمیایی، در اختیار افراد متقاضی و صاحبان استخر می گذارد.

در صورت وجود نقص نیز شرکت رسوب آب به منظور بهبود کیفیت آب، به صاحبان استخر شنا راهکار و مشاوره ارائه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *