اخبار و مقالات

آزمایشگاه معتمد محیط زیست – آزمایشگاه رسوب آب

آزمایشگاه معتمد محیط زیست

آزمایشگاه معتمد محیط زیست آزمایشگاه رسوب آب

آزمایشگاه معتمد محیط زیست رسوب آب، بیش از سه دهه است که در زمینه آزمایش های سیستم های تصفیه آب و فاضلاب و ارایه نتایج در قالب طرح پایش خوداظهاری محیط زیست به سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می نماید. همچنین آزمایشگاه معتمد محیط زیست رسوب آب همکار سازمان ملی استاندارد ایران دامپزشکی و دارنده گواهینامه ۱۷۰۲۵ در زمینه آب آشامیدنی و معدنی، آب استخرهای شنا و پرورش آبزیان، موادغذایی، آزمون های خوراک دام و محصولات پروبیوتیک می باشد.آزمایشگاه هایی که علاقه مند هستند تا به عنوان معتمد محیط زیست شناخته شوند می توانند از مشاوره این آزمایشگاه بهره مند گردند. 

لیست آزمایشگاه معتمد محیط زیست

آزمایشگاه های معتمد محیط زیست در تمامی استان های کشور مشغول به فعالیت می باشد. آزمایشگاه هایی که قصد دارند به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست شناخته شوند، حتما این مقاله را مطالعه کنند.

لیست آزمایشگاه معتمد محیط زیست در تهران

در لیست ذیل نام تعدادی از آزمایشگاه های معتمد محیط زیست در تهران ذکر شده است: شرکت شیمیایی و تحقیقاتی رسوب آب پویا، بهینه سازان صنعت تاسیسات، زیست صنعت آراد، یسنا سازان آدینه آریانا، آینده پژوهان زیست اندیش، پایش فرآیند آسیا.

شرایط تاسیس آزمایشگاه معتمد محیط زیست

تاسیس آزمایشگاه معتمد محیط زیست، از جنبه های گوناگون دارای شرایط مختلفی می باشد. تعدادی از این جنبه ها عبارتند از: جنبه های مدیریتی، فضای آزمایشگاه و نیروی انسانی.

شرایط تاسیس آزمایشگاه های معتمد محیط زیست و فضای مورد نیاز

بسته به نوع کار، فضای مورد نیاز متفاوت است. به عنوان نمونه آزمایشگاه شیمی آب و پساب حداقل به ۷۵ متر فضای کاری نیاز دارند. فضای اداری و آزمایشگاه نیز حتما بایستی از هم مجزا باشند. ضمنا استفاده از فضاهای مسکونی و پارکینگ جهت ایجاد آزمایشگاه، ممنوع می باشد.

بخش های مختلف آزمایشگاه معتمد محیط زیست باید از یکدیگر مجزا باشند. این بخش ها شامل سکوی نمونه گذاری، محل انجام آزمایش و بررسی نمونه ها و غیره می باشد استانداردهای تهویه مطبوع نیز بایستی در آزمایشگاه رعایت گردد. تجهیزات ایمنی بایستی حتما در آزمایشگاه نصب شده باشد. این تجهیزات شامل اقلامی نظیر کپسول آتش نشانی، چشم شور و جعبه کمک های اولیه می شود.

شرایط تاسیس آزمایشگاه های معتمد محیط زیست و نیروی انسانی متخصص

آزمایشگاه معتمد محیط زیست باید از لحاظ نیروی انسانی متخصص نظیر کارشناس و مسئول فنی، تامین باشد. حضور مسئول فنی در آزمایشگاه، بایستی به صورت تمام وقت باشد. افرادی که به عنوان کارشناس در آزمایشگاه مشغول به کار می باشند، بایستی دارای کارت هویت عکس دار باشند. این اقدام به منظور احراز هویت کارشناسان هنگام بازدیدهای کاری صورت می پذیرد.

آزمایشگاه معتمد محیط زیست

آزمایشگاه معتمد محیط زیست

الزامات مدیریتی جهت تاسیس آزمایشگاه های معتمد محیط زیست

اولین قدم در راستای الزامات مدیریتی، ثبت رسمی شرکت می باشد. ضمنا در اساسنامه شرکت ثبت شده، حتما باید عبارت “آنالیز آلاینده های زیست محیطی” ذکر گردد. تمامی مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت باید توسط مدیرعامل ممهور و امضا شود. ادارات کل استان ها نیز بایستی از تغییرات صورت گرفته در اساسنامه شرکت مطلع گردند. یکی از مهمترین تعهدات مدیرعامل آزمایشگاه، ضوابط مرتبط با خوداظهاری پایش آلودگی های زیست محیطی می باشد.

شیوه نامه آزمایشگاه معتمد محیط زیست

شیوه نامه آزمایشگاه معتمد محیط زیست به منظور معرفی مسیر صدور گواهینامه تدوین می گردد. همچنین این شیوه نامه کمک می کند تا کسانی که قصد تمدید گواهینامه خود را دارند، با روند تمدید آن آشنا گردند. در صورتی که قصد ارتقاء گواهینامه خود را دارید نیز می توانید از این شیوه نامه کمک بگیرید. شیوه نامه مذکور در ۱۰ بند از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است.

ثبت نام آزمایشگاه معتمد محیط زیست

به منظور ثبت نام آزمایشگاه معتمد محیط زیست بایستی به سایت سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه نمایید. جهت ثبت نام در سایت مذکور بایستی نام کاربری حاوی نام آزمایشگاه را وارد نمایید. سپس مشخصات درخواستی از قبیل کد ملی، شماره موبایل، نام استان و غیره را ثبت کنید‌‌. یکی از گزینه های موجود در روند ثبت نام، درخواست دسترسی می باشد. در این قسمت بایستی از لیست کشویی موجود گزینه دسترسی آزمایشگاه معتمد انتخاب گردد. در پایان نیز نام آزمایشگاه معتمد را در قسمت توضیحات وارد نمایید.

مراحل اخذ مجوز آزمایشگاه معتمد محیط زیست

جهت اخذ مجوز آزمایشگاه معتمد محیط زیست بایستی مراحل مختلفی را طی نمود. این مراحل از اطلاع رسانی آغاز می گردد و پس از انجام بررسی های لازم و ممیزی، گواهینامه صادر می گردد.

اطلاع رسانی

درج نمودن آگهی در رسانه های گروهی نظیر روزنامه های محلی و سایت ها در قالب اطلاعیه، اولین قدم جهت اخذ مجوز آزمایشگاه معتمد است.

بررسی های اولیه و مقدماتی

پس از درخواست مکتوب اولیه از جانب متقاضی تاسیس آزمایشگاه معتمد، اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست به بررسی آن می پردازد. در ادامه یک سری فرم ها و جداول در این خصوص به متقاضی ارائه خواهد شد. با تکمیل فرم ها، روند اخذ مجوز آغاز می گردد.

تجهیزات آزمایشگاه معتمد محیط زیست

تجهیزات آزمایشگاه معتمد محیط زیست

بررسی ها و تایید نهایی

کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست پس از بررسی همه جانبه شرایط و در صورت تایید نهایی، گواهینامه ای سه ساله جهت آزمایشگاه صادر می نمایند. با اعطای این گواهینامه، آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست شناخته می شود.

تعرفه آزمایشگاه معتمد محیط زیست

نکته مهم دیگر در خصوص آزمایشگاه های معتمد محیط زیست، مربوط به تعرفه آنها می باشد. در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست، شیوه نامه ای را ارائه می دهد که در آن تعرفه‌ها قید شده است.

دستورالعمل های آزمایشگاه معتمد محیط زیست

آزمایشگاه معتمد بایستی بر اساس دستورالعمل های ارائه شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام به نمونه برداری و انجام آزمایشات نماید. در این راستا بایستی کالیبره بودن تجهیزات، صحت نمونه برداری و آزمایش های انجام شده و چگونگی انجام آزمایشات به تایید کارشناسان سازمان برسد.

درآمد آزمایشگاه معتمد محیط زیست

آزمایشگاه معتمد محیط زیست، گزارشی از نتیجه آزمایشات روی نمونه برداری های انجام شده را به صورت خوداظهاری تنظیم می نماید. این گزارشات به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه می شود. این آزمایشات پس از تحلیل و تطابق دادن با استانداردهای زیست محیطی، راستی آزمایی می گردند. در نهایت هرگونه مغایرت با استانداردها به شرکت آلاینده اعلام می گردد. هزینه خدمات آزمایشگاهی بر اساس تعرفه اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست نیز از سوی شرکت آلاینده پرداخت می گردد.

تجهیزات آزمایشگاه معتمد محیط زیست

آزمایشگاه معتمد محیط زیست به منظور سنجش میزان آلایندگی آب بایستی پارامترهای مختلفی را اندازه گیری نماید. این پارامترها شامل مواردی نظیر سختی آب، PH آب، نوع و میزان املاح موجود در آب و غیره می باشند. از این رو لازم است آزمایشگاه های معتمد از تجهیزات باکیفیت استفاده نمایند. این تجهیزات شامل مواردی نظیر انواع ظروف آزمایشگاهی، فریزرهای آزمایشگاهی، انواع سمپلر، انواع ترازوهای دقیق و هوشمند و اسپکتروفتومتر تخصصی آب و فاضلاب می شود. همچنین PH متر، EC متر، BOD متر و انکوباتور بخش دیگری از این تجهیزات می باشند.

کارشناسان آزمایشگاه معتمد محیط زیست

کارشناسان آزمایشگاه معتمد محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *