اخبار و مقالات

دستگاه تصفیه آب چیست؟(به روزترین اطلاعات ۲۰۱۸)

دستگاه تصفیه آب چیست؟

اگر صنعتی دارید، چه کوچک چه بزرگ، که نیاز به آب با آنالیز مشخصی دارد و نیاز به راهنمایی و مشاوره جهت انتخاب درست دستگاه تصفیه آب دارید.

یقيناً با خواندن این مطلب اطلاعات جامع و کاملی درباره دستگاه های تصفیه آب، انواع آن و راهکارهای نوین جهت انتخاب بهترین دستگاه به دست خواهید آورد.

دستگاه تصفیه آب به دستگاهی اتلاق می شود که بتواند آب را براساس نوع مصرف به استاندارد مورد نظر برساند.

آبی که در هر صنعتی استفاده می شود باید مطابق با استاندارد مختص آن صنعت باشد. لذا قبل از مصرف باید نمونه آب مورد آزمایش قرار بگیرد و پارامترهای آن به خصوص سختی و TDS آب ورودی (خام) و آب خروجی (تولید) با استاندارد مورد نظر مطابقت داده شود و درصورت مغایر بودن با نصب دستگاه تصفیه آب به حد مقبول استاندارد مورد نظر رسانده شود تا قابل مصرف باشد.

انواع دستگاه های تصفیه آب از نظر نوع و ظرفیت مصرف:

این دستگاه ها بر اساس نوع و ظرفیت مصرف به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دستگاه های تصفیه آب صنعتی
  • دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

تنوع دستگاه های تصفیه آب:

نکته کلیدی اینجاست که دستگاه های تصفیه آب چه صنعتی و چه نیمه صنعتی بسیار متنوع می باشد که می توان به برخی از آن ها اشاره کرد:

  • صافی فشاری و میکروفیلتر : جهت حذف مواد معلق و گل و لای آب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیلترذغالی : جهت حذف رنگ ، بو ، کدورت ، کلر باقی مانده آب استفاده می شود.
  • سختی گیر: جهت حذف کلسیم و منیزیم که عامل سختی آب می باشد استفاده می شود.
  • دیونایزر: متشکل از ستون کاتیونی و ستون آنیونی که به ترتیب کاتیون ها و آنیون ها را جهت تولید آب خالص حذف می نماید.
  • اسمز معکوس RO : اصطلاحاً آب شیرین کن نامیده می شود که جهت تولید آب خالص و بدون یون استفاده می شود.
  • نانوفیلتراسیون: جهت حذف مواد آلی و میکروارگانیسم ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دستگاه های کلرزن مایع و گازی، ژنراتور ازن و سیستم UV جهت حذف میکروارگانیسم ها استفاده می شود.

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

دستگاه تصفیه آب صنعتی همانطور که از نامش مشخص است در صنعت کاربرد دارد. اصولاً ظرفیت دستگاه های تصفیه آب صنعتی از ۵ مترمکعب در شبانه روز به بالا می باشد.

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی چیست؟

در نظر داشته باشید دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی ظرفیت بسیار پائینی دارتد و برای مراکز بیمارستانی، هتل ها و یا سایر مکان هایی که از دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده نمی شود، مورد مصرف قرار می گیرد. دستگاه های تصفیه آب به ظرفیت ۵۰ گالن تا ۵۰۰ گالن جز دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی به حساب می آید.

کاربرد دستگاه های تصفیه آب صنعتی:

دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای مصارف صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی، دیگ بخار، برج خنک کننده، سیستم های آبکاری، صنایع غذایی، خودروسازی و هر صنعتی که نیاز به آب با استاندارد مشخص دارد، استفاده می گردد. در ادامه قرار است به بررسی کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف پرداخته شود.

کاربرد دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی:

دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی معمولاً برای رستوران ها، آشپزخانه ها، مراکز بیمارستانی، هتل ها و یا سایر مکان هایی که از دستگاه های صنعتی و با ظرفیت بالا استفاده نمی شود مورد مصرف قرار می گیرد.

خدمات شرکت رسوب آب در راستای ارائه دستگاه های تصفیه آب:

شرکت شیمیایی تحقیقاتی رسوب آب پویا قبل از طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب که بسیار متنوع می باشند، ابتدا آب را مورد آزمایش قرار می دهد و سپس بر اساس آنالیز آب به خصوص TDS و استاندارد آب مصرفی، دستگاه تصفیه آب را طراحی و به مشتری ارائه می دهد.

از جمله خدمات این شرکت:

  • طراحى ، ساخت ، اجراى دستگاه هاى تصفیه آب صنعتی مانند دستگاه اسمز معكوس در ظرفيت هاى مختلفReverse Osmosisو نانو فيلتراسيون NF
  • طراحى ، ساخت دستگاه هاى حذف ذرات معلق و كلوييدى به روش صافى فشارى، فيلتر ذغالى، UFالترافيلتراسيون ، MF ميكروفيلتراسيون
  • طراحى و ساخت و اجراى دستگاه هاى Electrodeionization(D.I)
  • طراحى ، ساخت و ارائه دستگاه هاى گندزدايى به روش های کلرزنی ( گازی و مایع )، ازن زنی (O3) و اشعه ماوراء بنفش(V)
  • طراحى ، ساخت و اجراى دستگاه هاى رزین های تبادل يونى (سختى گير- ديونايزر)
  • طراحى ، ساخت و اجراى دستگاه هاى تصفيه فاضلاب صنعتى و شهرى
  • خدمات آزمايشگاهى در زمينه آزمايشات شيميايى و ميكروبى آب و فاضلاب
  • ارائه خدمات مشاوره اى جهت کلیه امور آب ها و فاضلاب ها
  • طراحى ، ساخت و اجراى دستگاه تصفیه آب جهت راه انداری خطوط تولید آب معدنی بسته بندی شده و آب آشامیدنی بسته بندی شده
  • طراحى ، ساخت و اجراى دستگاه تصفیه آب جهت راه انداری خطوط تولید آب مورد مصرف در واحدهای تولیدی نوشیدنیها و لبنیات
  • طراحى ، ساخت و اجراى دستگاه تصفیه آب جهت راه انداری خطوط تولید آب جهت مصرف در صنایع غذایی مختلف
  • طراحى ، ساخت و اجراى دستگاه تصفیه آب جهت راه انداری خطوط تولید آب مورد مصرف در صنایع مختلف دارویی و بهداشتی

قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی:

قیمت دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی و تصفیه آب صنعتی به سه فاکتور مهم بستگی دارد که عبارتند از:

  • آنالیز آب خام (آب ورودی)
  • استاندارد آب تولیدی و یا مشخص کردن هدف از تصفیه آب
  • مشخص نمودن غلظت و تعداد عناصر مهم و شاخصی که می بایست حذف شوند.
  • میزان مصرف روزانه

قبل از سفارش دستگاه چه باید کرد؟

  • ارسال نمونه آب خام و مشخص نمودن اطلاعاتی از قبیل میزان مصرف روزانه و هدف از تصفیه نمودن آب توسط صاحب صنعت
  • آنالیز و پردازش نمونه آب خام توسط آزمایشگاه رسوب آب
  • بررسی آنالیز نمونه آب خام و استاندارد مورد نیاز
  • مشاوره جهت طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب توسط کارشناسان شرکت شیمیایی تحقیقاتی رسوب آب

بعنوان مثال:

کارخانه تولیدی آب آشامیدنی بسته بندی می بایست بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 1053 آب آشامیدنی تولید نماید. ابتدا موظف است از منابع آب موردنیاز تولید، آزمایشات کامل را انجام دهد و سپس بر اساس ظرفیت مورد درخواست و استاندارد ملی ایران، برای حذف نمک های اضافی آب، دستگاه های موردنیاز را بنابه تجربه مشاور برای رسیدن به حد استاندارد آب شرب طراحی، ساخته و نصب نماید و دستورالعمل های لازم را جهت نگهداری و سرویس های روزانه در اختیار کارفرما قرار دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی، لیست قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی و لیست قیمت دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی با شماره تلفن های شرکت شیمیایی تحقیقاتی رسوب آب تماس حاصل فرمایید.

کاربرد دستگاه های تصفیه آب در صنایع مختلف:

شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستائی :

از آنجاییکه تمامی شهرها و روستاها زیر نظر شرکت آب و فاضلاب شهری و روستائی هستند بر اساس نوع آب مناطق تحت نظر، می بایست دستگاه تصفیه آب نصب نمایند، که عبارتند از :

صنایع داروسازی :

بر اساس استاندارد فارماکوپه تمامی صنایع داروسازی موظف به تولید آب بدون یون با هدایت الکتریکی ۰.۱≥ میکروزیمنس می باشند که با نصب دستگاه Double RO و دستگاه الکترودیالیز EDI به این هدف می رسند.

صنایع غذایی:

در کلیه صنایع غذایی دیگ های بخار بعنوان عامل اصلی انرژی محسوب می شوند و این دیگ ها بعلت داشتن فشار بالا می بایست از دستگاه اسمز معکوس استفاده نمایند و جهت جلوگیری از رسوب و خوردگی در دیگ مسائل تصفیه آب را دقیقاً کنترل نمایند.

صنایع کشاورزی :

اکثر گلخانه ها جهت تولید محصولات، برای بهبود کیفیت آب، ابتدا آب را توسط دستگاه اسمز معکوس کاملاً تصفیه می نمایند. سپس مواد غذایی(کود شیمیایی) را به آب اضافه می نمایند. هدف از تصفیه آب؛ حذف نمک های اضافی آب است که با کود شیمیایی ترکیبات اضافی تولید می نمایند.

صنایع آبکاری:

بدلیل اینکه در صنعت آبکاری از مواد شیمیایی استفاده می شود لذا آب مصرفی می بایست خالص باشد که با مواد شیمیایی واکنش ندهند زیرا اگر از آب خام که دارای نمک های فراوان است استفاده شود، محصول تولیدی دارای کیفیت بسیار بد خواهد شد. لذا ابتدا آب را تصفیه می نمایند، سپس آبکاری انجام می شود.

صنایع خودروسازی :

قبل از رنگ کردن خودرو، ابتدا خودرو در وان چربیگیری جهت حذف چربی، شستشو و آبکشی داده می شود. سپس عملیات اسید شویی انجام می گردد و مجدداً شستشو می شود. بعد از آبکشی با مواد شیمیایی حاوی فسفات جهت جذب بهتر رنگ شستشو می گردد. تمامی این مراحل شستشو و آبکشی ها می بایست با آب بدون یون انجام شود که نیاز به دستگاه صافی فشاری، ذغالی و دستگاه اسمز معکوس دارد.

صنایع دام و طیور:

جهت رشد دام و طیور، آب آشامیدنی می بایست در حد استاندارد آب شرب باشد. در غیر اینصورت سبب ایجاد بیماری و انتقال سریع آن بین دام و طیور می گردد و در رشد آن ها شدیداً تاثیر می گذارد. لذا آب مصرفی دام و طیور می بایست در حد استاندارد آب آشامیدنی باشد.

صنایع پلاستیک:

آب در صنعت پلاستیک نقش بسزایی دارد. بطوری که در دستگاه اکسترودر از آب بدون یون استفاده می گردد. لذا نصب دستگاه تصفیه آب و حذف نمکها عامل بسیار مهمی در کیفیت تولید به شمار می رود.

صنعت برق:

یکی از روش های تولید برق استفاده از بخار آب می باشد. بطوریکه بخار با فشار بسیار بالا توربین را به حرکت در می آورد و طی مراحل مکانیکی برق تولید می شود. برای تولید بخار، آب می بایست کاملاً بدون یون باشد و هیچگونه رسوبی در دیگ بخار که از نوع واترتیوب می باشد، ایجاد ننماید. ضمناً در صورت ایجاد رسوب روی پره ها، توربین تعادل خود را از دست می دهد . لذا نصب دستگاه تصفیه آب شامل دستگاه اسمز معکوس و یا دستگاه دیونایزر برای تولید آب بدون یون در این سیستم شدیداً مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *