اخبار و مقالات

آزمایش خاک در آزمایشگاه رسوب آب

انجام آزمایش خاک

آزمایش خاک در آزمایشگاه رسوب آب

آزمایش خاک یکی از مراحل مهم در پروسه کشاورزی است که تمام کشاورزان برای بالا بردن بهره وری خاک خود باید انجام دهند. استفاده زیاد از سموم و کودهای شیمیایی به مرور باعث کاهش مرغوبیت خاک ها می شود و همین مورد به صورت مستقیم روی محصولات تاثیر دارد. در همین راستا نیاز است تا حتما آزمایش خاک کشاورزی در آزمایشگاه خاک صورت گیرد تا وضعیت آن بررسی شود. آزمایشگاه رسوب آب همکار سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی خود را جهت نمونه برداری و انجام تست های فیزیکو شیمیای خاک در بخش آزمایشگاه خاک جهت ارایه به سازمان محیط زیست در قالب خوداظهاری اعلام می دارد.

هدف از انجام آزمایشات خاک کشاورزی:

اگر برای شما نیز جای سوال است که هدف آزمایش خاک و مکانیک خاک چیست، باید بیان نمود که در این آزمایش تمام عناصر موجود در خاک بررسی می شوند. همچنین نوع بافت خاک، درصد عناصری که در آن وجود دارند و حتی نوع خاک مشخص می گردند. برای اینکه شما بتوانید محصولات مرغوب و خوبی را برداشت نمایید، لازم است تا خاک زمین کشاورزی مقادیر مشخص از مواد آلی، EC، اسیدیته، آهک، فسفر، پتاسیم، نیترات، کلسیم، منیزیم، آهن، روی، منگنز، سدیم و … را داشته باشد. تمام این موارد در آزمایشگاه مکانیک خاک مورد بررسی قرار می گیرند.

آزمایش خاک چگونه است؟

آزمایش خاک چگونه است؟

مراحل انجام آزمایشات خاک کشاورزی:

در آزمایش خاک ابتدا زمین بر اساس نوع محصولی که در آن کاشت می شود، میزان فرسایش، رنگ و … تقسیم بندی می شود. سپس خاک روی زمین را باید کنار زد و یک چاله به عمق 30 سانتی متر حفر نمود. از دیواره چاله خاک سطحی را کنار زده و مقداری خاک را بر میداریم. خاک را در یک سطل به صورت جداگانه نگهداری می نماییم.

سپس در مرحله دوم مجدد چاله را عمیق تر نموده و تا 60 سانتی متر آن را خالی می نماییم. سپس خاک دیواره را جدا نموده و مقداری خاک از روی آن برداشته و در سطل دوم می ریزیم. این کار برای هر بخش از زمین باید انجام شود. سپس خاک های موجود در سطل 1 و 2 به صورت جداگانه ترکیب می شوند و جهت بررسی به آزمایشگاه های خاک ارسال می شوند.

تفسیر نتایج آزمایش های خاک:

در بحث تفسیر نتایج آزمایش خاک موارد متفاوتی بررسی می شوند که برخی از مهمترین آنها به قرار زیر می باشند:

  • نوع فیزیک خاک: با توجه به این فاکتور، نوع بافت خاک مشخص می شود. اگر شما بافت خاک مزرعه خود را بدانید، می توانید متوجه شوید که این مورد حاصلخیز می باشد یا خیر.
  • رس: این مورد یکی از کوچکترین بخش های خاک می باشد و می تواند آب زیادی را در خود نگه دارد.
  • شن: برخلاف رس، این مورد درشت ترین بخش خاک می باشد. نفوذپذیری این مورد بسیار زیاد است.
  • سیلت: سیلت از لحاظ سایز بین رس و شن است.
  • بافت خاک: به صورت کلی 12 نوع بافت خاک وجود دارد که با توجه به سه نوع جزء ذکر شده بالا که در خاک مورد آزمایش دیده می شوند، نوع بافت مشخص می شود.
انجام آزمایش خاک

انجام آزمایش خاک

  • GYP: این مورد در آزمایش خاک به میزان گچ اشاره دارد. هر اندازه کلسیم و گوگرد در خاک بیشتر باشند، مقدار پارامتر فوق نیز بالاتر است.
  • پتاسیم: عنصر مذکور در گیاهان باعث باز و بسته شدن روزنه ها می شود. هر زمان روزنه ها بسته شوند، گیاه آب کمتری را از دست خواهد داد.
  • فسفر: میزان این فاکتور در آزمایش خاک باید بین0.1 تا 3 گرم باشد. وجود این عنصر باعث انتقال انرژی می شود.
  • نیتروژن: این عنصر برای رشد گیاه بسیار موثر است. اگر عنصر مذکور در گیاهان کمتر دیده شود، باعث زرد شدن برگ ها و در نتیجه خشکی گیاه خواهد شد.

البته به جز موارد بالا گزینه های دیگری نیز وجود دارند که در آزمایش خاک مورد بررسی قرار می گیرند.

پارامترهایی که در برگه آزمایشات خاک گزارش و تفسیر می شوند:

پارامترهای آزمایش خاک که وضعیت خاک را نشان می دهند، به قرار زیر هستند:

  • میزان PH خاک: این مورد یکی از مهمترین فاکتور ها می باشد و میزان آن بین 0 تا 14 است. اگر میزان PH کمتر از 7 باشد، خاک اسیدی است و اگر این مورد بیشتر از 7 باشد، خاک قلیایی می باشد.
  • میزان هدایت الکتریکی: منظور از هدایت الکتریکی در آزمایش خاک همان شوری می باشد. در واقع با اندازه گیری این مورد می توان متوجه میزان یون های حل شده در خاک شد.
  • ظرفیت تبادل کاتیونی: کاتیون ها ذراتی هستند که بار الکتریکی آنها مثبت می باشد. این مورد نشان می دهد که خاک مد نظرتان تا چه حد می تواند کاتیون های فوق را تحمل نموده و در خود جای دهد. اگر خاک شما رسی باشد، این مورد عدد بالایی دارد.
  • مواد آلی: این مواد دارای ساختار کربنی می باشند. چنانچه در خاک گرما، فشار یا فعالیت های میکروبی زیادی وجود داشته باشد، درصد مواد آلی افزایش می یابد. هر اندازه مواد آلی بیشتری باشند، به همان اندازه حاصلخیزی خاک نیز بیشتر خواهد بود.

    آزمایشگاه خاک چه فعالیتی انجام می دهد

    آزمایشگاه خاک چه فعالیتی انجام می دهد

  • مواد خنثی: این مورد میزان درصد آهک را نشان می دهد. در واقع با بررسی این پارامتر در آزمایش خاک می توان به مقدار کربنات منیزیم و مواردی از این قبیل دست پیدا نمود.
  • فسفر: این مورد به صورت میلی گرم در آزمایشگاه خاک اندازه گیری می شود. هر اندازه مقدار آن بیشتر باشد، انتظار می رود محصولات نیز به همان اندازه بیشتر باشند.
  • عناصر ریز مغذی: این عناصر در آزمایش خاک بسیار مهم هستند. میزان روی در خاک باید حدود 2 تا 3 PPM باشد. آهن مناسب در خاک کشاورزی دارای مقداری حدود 10 تا 15 PPM است. در یک خاک خوب میزان منگنز نیز حدود 10PPM است. البته در این دسته عناصر دیگری نیز وجود دارند که در آزمایشگاه ها بررسی می شوند.

اهمیت میزان آهک در آزمایشات خاک کشاورزی:

وجود آهک در آزمایش خاک کشاورزی گزینه خوب و قابل تاملی می باشد. به صورت کلی باید بدانید که آهک قلیایی بوده و می تواند PH خاک را خنثی سازد. هر اندازه این مورد بیشتر باشد، بیانگر آن است که میزان نفوذ پذیری بالاتر می باشد. البته در نظر داشته باشید که میزان آن نیز باید در حد معقول باشد. اگر این مورد بیشتر از حد استاندارد در زمین مشاهده گردد، دسترسی گیاه به سایر عناصر مغذی را محدود می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *