اخبار و مقالات

آنالیز خوراک دام و طیور (آزمایشگاه مواد غذایی انوشه)

✅ آنالیز خوراک دام و طیور چه ضرورتی دارد؟ (آزمایشگاه مواد غذایی انوشه)

یکی از موضوعات مهمی که متخصصین علوم دامی دامپروران و دامداران صنعتی و سنتی بر سر آن به توافق رسیده اند، بحث بر سر هزینه اختصاص داده شده به تغذیه این مراکز است. طبق بررسی های انجام شده، چیزی در حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از هزینه های این واحدها به تغذیه دام و طیور مربوط می باشد. آنالیز خوراک دام و طیور یکی از مهم ترین و اصلی ترین آزمایش ها در این زمینه محسوب می شود. از جمله مواردی که در این آنالیز اتفاق می افتد، می توان به آزمایش میکروبی خوراک دام و طیور، آزمایش شیمیایی خوراک دام و طیور و اندازه گیری افلاتوکسین در خوراک دام و طیور اشاره کرد.

فرآورده های گیاهی اصلی ترین منشأ خوراک دام و طیوری است که به صورت معمول مورد استفاده انسان قرار می گیرند. از جمله این خوراکی ها می توان به مواردی مانند علوفه که به صورت مستقیم مصرف می شوند و یا موادی مانند فرآورده های جانبی کارخانجات که استفاده غیرمستقیم دارند اشاره کرد.

ضمنا مسائلی مانند چگونگی کاشت، داشت و برداشت محصولات در نقاط مختلف و تنوع اقلیم حاصلخیزی خاک نیز بر کیفیت خوراک دام و طیور مؤثر است. از آنجایی که رشد جمعیت رو به فزونی داشته و منابع غذایی محدود هستند، باید برای ادامه حیات و تأمین نیازهای خود، چاره ای بیندیشیم. بهترین راه برای مبارزه با این پدیده، بالا بردن مقدار تولید، به وسیله افزایش بهره وری از امکانات موجود و استفاده حداکثری از علم و تکنولوژی است.  

آنالیز خوراک دام و طیور

نوع و مقدار خوراک دام و طیور بر چه اساس انتخاب می شود؟

انتخاب نوع و مقدار خوراک دام و طیور، بر پایه میزان مواد مغذی موجود در آن ها و همچنین نوع دان می باشد. متخصصین علوم دامی برای انتخاب خوراک این موجودات، از استاندارد و محاسبات یکنواخت و مشترکی پیروی می کنند. در ادامه چگونگی این روش را بیان خواهیم کرد.

در آزمایشگاه آنالیز خوراک دام و طیور، ابتدا با تجزیه خوراک دام و طیور، به مواردی همچون اندازه گیری پروتئین خوراک دام و استفاده از روش اندازه گیری کلسیم در خوراک دام می پردازند.

خوراک دام و طیور بر مبنای ماده خشک (DM) مورد بررسی قرار می گیرد. به منظور دقیق بودن محاسبات انجام شده، میزان مواد مغذی موجود در هر خوراک، باید به طرز دقیقی مشخص باشد.

چنانچه این موضوع رعایت نشود، ممکن است جیره تهیه شده برای دام، نیازهای آن را برطرف نکرده و یا بیش از حد نیاز، مواد مغذی را به بدنش وارد کند. در حالت اول دامپرور امکان استفاده از حداکثر ظرفیت ژنتیکی دام را نخواهد داشت و در حالت دوم نیز در مصرف مواد خوراکی اسراف به وجود می آید. این امر منجر به ضرر و زیان واحد دامپروری می شود. بنابراین متوجه می شویم که آنالیز و تجزیه مواد خوراکی تا چه حد ضرورت داشته و الزامی است.  

آزمایش شیمیایی خوراک دام و طیور

آنالیز خوراک دام و طیور از چه جهت اهمیت دارد؟

علم تغذیه دام بدون توجه به ارزشیابی و ترکیب شیمیایی مواد خوراکی، نمی تواند از پس تامین احتیاجات غذایی دام برآید. به همین دلیل با توجه به اهمیت آزمایش خوراک دام و طیور در تامین مواد مغذی تولیدی، از مهم ترین دغدغه های دامداران انتخاب آزمایشگاه معتبر و با دقت بالاست.

آزمایشگاه دامپزشکی انوشه (رسوب آب) دارای پروانه همکاری با سازمان دامپزشکی کشور و دارای ایزو ۱۷۰۲۵، با استفاده از مجهزترین و به روزترین امکانات و متخصصان مجرب، تحت نظارت سازمان های ذیصلاح به آنالیز خوراک دام و طیور می پردازد.   اندازه گیری افلاتوکسین در خوراک دام و طیور

اصلی ترین پارامترهای آنالیز خوراک دام و طیور شامل چه مواردی است؟

قبل از هر چیز لازم است خاطرنشان کنیم این پارامترها پایه تصمیم گیری های مراحل بعدی در حوزه دامپروری است. مهم ترین پارامترهای آزمایش خوراک دام و طیور را در جدول آنالیز مواد خوراکی دام مشاهده می کنید:

درصد پروتئین خام(CP)
درصد پروتئین خام قابل هضم(DCP)
درصد چربی
فیبر Adf
فیبرNdf
فیبر خام(Cf)
فسفر کل
کلسیم کل
منیزیم کل
پتاسیم کل
سدیم
کلر
درصد ماده خشک
درصد رطوبت
خاکستر
خاکستر نامحلول در اسید
آمونیاک آزاد (T.V.N)
عناصر فلزات سنگین شامل Fe, Cu, Zn, Mn
PH
انرژی GE
اوره
نمک
گوگرد
سم آفلاتوکسین
شمارش کپک و مخمر
شمارش شمارش کلی
شمارش اشرشیاکلی
شمارش قارچ

آزمایشگاه دامپزشکی انوشه پس از سال ها همکاری با سازمان دامپزشکی کشور، افتخار دارد با استفاده از مجهزترین دستگاه آنالیز خوراک دام و غذای سگ و گربه و با بهترین کیفیت ممکن، درخواست آنالیز خوراک دام و طیور را به صاحبان این صنایع پاسخ دهد. در همین راستا نتایج آزمایش ها را به منظور تولید محصولات غذایی و دامی باکیفیت، در اختیار تولیدکنندگان خوراک دام و طیور و پرورش دهندگان دامی قرار خواهیم داد.

در این آزمایشگاه آزمایش میکروبی خوراک دام و طیور، آزمایش شیمیایی خوراک دام و طیور و همچنین اندازه گیری افلاتوکسین در خوراک دام و طیور به بهترین نحو ممکن صورت می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *