اخبار و مقالات

آزمایش آب معدنی مطابق با استاندارد 2441 (به روزرسانی 2021)

آزمایش آب معدنی

آزمایش آب معدنی مطابق با استاندارد 2441

صنعت تامین آب نه تنها به دلیل حفظ سلامت افراد جامعه، بلکه برای بقا و بهبود صنعت، کشاورزی و تجارت، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از صنایعی که در چند دهه اخیر، همواره درحال توسعه و گسترش بوده است، صنعت بسته بندی آب از جمله آب معدنی بسته بندی شده و آب آشامیدنی بسته بندی شده محسوب می شود. به همین دلیل آزمایش آب معدنی، که شامل آزمایش شیمیایی و آزمایش میکروبی می باشد، از جمله مهم ترین آزمایش های صورت گرفته در آزمایشگاه آب آشامیدنی می باشد.

بسیاری از مشکلات جسم و روح انسان، با استفاده از آب معدنی قابل برطرف شدن است. این موضوع باعث شده است بشر همواره برای شناسایی و آزمایش آب چشمه های قابل استفاده مشغول جستجو و کندوکاو باشد. همچنین به علت گسترش شهرهای مدرن امروزی، تأمین آب سالم و گوارا به یکی از معضلات بزرگ دولت ها تبدیل شده است. از آنجایی که مردم در خصوص دسترسی به آب معدنی و آب چشمه ها محدودیت هایی دارند، مسئله آزمایش آب شرب، بسته بندی و عرضه آب معدنی از جمله مسائل مهم در صنعت امروز محسوب می شود.

انواع آب معدنی

پیش از آشنایی و معرفی آزمایش آب معدنی، لازم است با انواع آب معدنی آشنا شده و ویژگی های آن ها را بشناسیم. با آنالیز آب آشامیدنی معدنی، متوجه می شویم آب معدنی نیز دارای انواع مختلفی است. در این قسمت به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم.

آب معدنی طبیعی گازدار

این نوع آب معدنی، پس از بسته بندی نیز دارای همان میزان دی اکسید کربنی است که آب معدنی طبیعی در سرچشمه دارای آن می باشد. این گاز دی اکسیدکربن در شرایط فشار و دمای متعارف محیط از آب معدنی متصاعد می شود.

آب معدنی طبیعی بدون گاز

این نوع آب معدنی پس از بسته بندی و به صورت طبیعی، فاقد گاز دی اکسیدکربن می باشد.

به عبارت دیگر این آب نباید مقداری گاز دی اکسیدکربن داشته باشد که به صورت آشکارا در شرایط فشار و دمای متعارف محیط از آن خارج شود.

آب معدنی طبیعی گاززدایی شده

به آب معدنی طبیعی گفته می شود که پس از انجام بسته بندی، دی اکسیدکربن موجود در آن حذف شده است.

آب معدنی طبیعی غنی شده با گاز دی اکسیدکربن

این نوع آب معدنی پس از بسته بندی، نسبت به آب موجود در منشاء اصلی، دی اکسیدکربن بیشتری دارد.

آب معدنی طبیعی گازدار شده

به آبی که از منبعی ثانویه، مقادیری گاز به آن اضافه شود، آب معدنی طبیعی گازدار شده

گفته می شود.

آزمایش آب معدنی بسته بندی شده بر اساس چه استانداردی انجام می شود؟

این آزمایش طبق استاندارد ملی ایران با شماره ۲۴۴۱ صورت می پذیرد. در این آزمایش ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب معدنی تست شده و با بیشترین حد مجاز تعیین شده در این استاندارد مقایسه می شود.

آزمایش شیمیایی

بیشینه حد مجاز ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی چیست؟

چنانچه از آب آشامیدنی استفاده شود که ویژگی های آن، بالاتر از حد مجاز ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی باشد، در کوتاه مدت و درازمدت عوارض متعددی برای سلامت انسان پدید می آید. این موضوع باعث عدم پذیرش و رضایت شخص مصرف کننده خواهد شد. به همین دلیل باید پیش از رسیدن محصولات به دست مشتری، حتما آزمایش آب معدنی بر روی آن ها صورت پذیرد.

آزمایش آب معدنی بسته بندی شده به چه شکل صورت می گیرد؟

آزمایشگاه رسوب آب در همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس استانداردهای به روز شده ۲۴۴۱، برای آزمون های شیمیایی و فلزات سنگین و استاندارد ۴۴۰۳ برای آزمایش های میکروبی آب معدنی، به صاحبان تولیدی آب های معدنی بسته بندی خدمات شایانی ارائه می دهد. این خدمات در جهت ارائه محصولات هرچه باکیفیت تر از سمت آزمایشگاه رسوب آب دارای گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ صورت می پذیرد.

آزمایشگاه آب

ویژگی های ظاهری آب معدنی

آب معدنی طبیعی باید فاقد ذرات معلق و رسوب باشد. همچنین این آب زلال نباید طعم و بوی نامطلوبی داشته باشد.

ویژگی های شیمیایی آب معدنی

چنانچه فلزات سنگین موجود در آب، دارای غلظت پایینی باشد، سلامت انسان را خطری تهدید نمی کند. اما چنانچه این فلزات در غلظت های بالاتر در آب موجود باشند، امکان ایجاد مسمومیت پدید می آید. بنابراین لازم است این موارد در آزمایش آب معدنی لحاظ شود.

حد مجاز فلزات سنگین و مواد شیمیایی موجود در آب معدنی را در جدول استاندارد آب معدنی زیر مشاهده می کنید.

 

ویژگی/شرح آزمون بیشینه حد مجاز  mg/L
آنتیموان 0.005
آرسنیک 0.01
بر 5
باریم 0.7
کادمیوم 0.003
کروم 0.05
مس 1
سرب 0.01
منگنز 0.4
جیوه 0.001
نیکل 0.02
سلنیم 0.01
سیانید 0.07
فلوراید 1.5
نیترات 50
نیتریت 0.1

ویژگی های میکروبی آب معدنی

میکروارگانیسم های موجود در آب معدنی، در درازمدت یا کوتاه مدت منجر به بیمار شدن فرد مصرف کننده خواهند شد. به همین دلیل آزمایش میکروبی در جریان آزمایش آب معدنی از اهمیت زیادی برخوردار است. جدول زیر بیشینه حد مجاز میکروبی موجود در آب معدنی را مشخص می کند.  

ویژگی/شرح آزمون بیشینه حد مجاز
کلیفرم ها در 250 میلی لیتر کمتر از 1
اشرشیاکلی در 250 میلی لیتر کمتر از 1
آنتروکوک ها در 250 میلی لیتر کمتر از 1
سودوموناس آئروژینوزا در 250 میلی لیتر کمتر از 1
کلستریدیوم احیاکننده سولفیت در 50 میلی لیتر کمتر از 1

آزمایشگاه رسوب آب دارای کادری مجرب بوده و تحت نظر سازمان استاندارد ملی ایران، به آزمایش های مختلف می پردازد. این آزمایشگاه کلیه آزمایش های شیمیایی، فلزات سنگین و آزمایش های میکروبی آب معدنی را در بالاترین سطح ممکن انجام داده و نتایج و گزارش ها را در اختیار صنایع و تولیدکنندگان می گذارد. این نهاد ها نیز می توانند با بررسی آزمایش های انجام شده، به عنوان مثال تفسیر آزمایش آب کشاورزی یا آزمایش آب چاه، به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *